Proton sahkan harga X50 yang tersebar adalah palsu

PROTON would like to state that the price list for the upcoming PROTON X50 has not been released or disclosed at this…

Posted by Proton Cars on Thursday, 17 September 2020

Dah habis geram nak tengok rupa sebenar Proton X50, sekarang geram pulak nak tahu harga-harga untuk setiap varian SUV segmen-B tersebut kan? Walau geram macam mana pun, janganlah kita sebarkan berita palsu. Jika anda ada menerima imej X50 dengan tanda harga seperti di atas, hentikanlah dari menyebarnya kerana Proton sendiri telah menyatakan bahawa ia adalah palsu.

Rupa dan hampir kesemua perincian spesifikasi untuk Proton X50 ini telah pun didedahkan dalam satu majlis prebiu eksklusif untuk media pada selasa lalu, namun ia belum lagi dilancarkan secara rasmi, justeru harga sebenar untuk kesemua varian juga masih belum dimuktamadkan dan diumumkan.

Walau bagaimanapun, pelanggan yang berminat sudah pun boleh menempahnya dengan bayaran RM500, bagi memastikan mereka boleh menjadi yang terawal untuk memiliki X50 ini yang hanya akan dihasilkan sebanyak 8,000 unit untuk tahun 2020 ini, sebelum tempoh pengecualian cukai jualan berakhir pada 31 Disember nanti.

Proton X50 akan ditawarkan dalam empat varian iaitu Standard, Executive, Premium dan Flagship. Namun ketika pendedahan pada tempoh harim hanya varian paling tinggi, Flagship yang ditunjukkan. Semua varian X50 diberikan enjin 1.5 liter tiga-silinder turbo, tetapi tiga versi paling rendah hadir dengan sistem suntikan bahan api pelbagai-titik (MPI), manakala varian Flagship menerima sistem suntikan bahan api terus (GDI).

Untuk model Turbo-GDI pada versi Flagship, kuasa yang dihasilkan adalah sama seperti Geely Binyue 1.5 T-GDI iaitu 177 PS dan tork maksima 255 Nm. Manakala untuk tiga varian lebih rendah dengan enjin Turbo-MPI pula, ia menjana kuasa lebih rendah iaitu 150 PS dan tork maksima 226 Nm.

Walau bagaimanapun, kedua-dua enjin berkenaan menerima hanya menerima satu jenis kotak gear yang sama iaitu transmisi klac-berkembar automatik tujuh-kelajuan yang dibangunkan bersama Geely-Volvo. Juga, ia hanya memacu roda hadapan tanpa pilihan sistem pacuan semua roda.

Proton sahkan harga X50 yang tersebar adalah palsu

Proton X50 ini diasaskan dari platform B-segment Modular Architecture (BMA) Geely-Volvo yang menampilkan suspensi Topang McPherson di hadapan dan juga Torsion Beam di belakang. Ia dihasilkan dalam dengan dimensi 4,330 mm panjang, 1,800 mm lebar dan 1,609 mm tinggi, bersama jarak roda 2,600 mm.

Varian Flagship juga hadir dengan kelengkapan yang agak mendahului pesaingnya yang lain seperti fungsi pemanduan sendiri (autonomous) tahap 2, terdiri dari cruise control adaptif dengan fungsi stop & go, bantuan kekal tengah di lorong, bantuan kekal lorong dan juga sistem bantuan parkir yang membolehkan ia diparkir sendiri oleh komputer pada kedudukan selari dan berserenjang.

Untuk perincian penuh dan juga perbezaan antara varian-varian yang ditawarkan, anda boleh baca pada artikel di bawah:

  • Proton X50 ditunjuk secara rasmi – tempahan dibuka, TGDi 1.5L 3-silinder, ciri semi autonomous Tahap 2
  • Proton X50 2020: Perbezaan spesifikasi bagi setiap varian — Standard, Executive, Premium dan Flagship
  • GALERI: Proton X50 1.5 T-GDI Flagship 2020

    GALERI: Pilihan warna Proton X50 2020

    Gambar rasmi Proton X50

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Mohd Farid Awaludin

    Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

     
     

    Add a comment

    required

    required