Waris kanak-kanak yang tular tunggang motosikal Honda EX5 diambil tindakan oleh PDRM Kubang Pasu

Mengambil respon dari video yang tular di media sosial memaparkan seorang kanak-kanak lelaki menunggang motosikal, Bahagian Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik IPD Kubang Pasu telah menjalankan satu siasatan awal dan berjaya mengesan individu yang terlibat.

Menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Ibu Pejabat Polis DiRaja Malaysia (PDRM) Daerah Kubang Pasu, Kedah, video tular yang berdurasi selama 19 saat yang memaparkan seorang kanak–kanak lelaki yang sedang menunggang sebuah motosikal berjenama Honda Ex5 berwarna hitam dengan nombor pendaftarannya agak kabur.

“Di dalam video tersebut kelihatan kanak–kanak berkenaan berada di satu simpang tiga dan telah menunggang motosikal keluar dari simpang dan sehingga tamat video tersebut. Setelah siasatan lanjut dijalankan mendapati, rakaman video berlaku pada 08/11/2020 jam lebih kurang 1800hrs di Kampung Paya Chegar, Jitra,” tulis kenyataan yang dikeluarkan tersebut.

PDRM mengesahkan bahawa kanak-kanak berkenaan telah di bawa ke Ipd Kubang Pasu oleh waris dan telah diambil tindakan lanjut di bawah kesalahan lalulintas iaitu, menunggang di bawah umur, cukai jalan tamat tempoh dan tidak dilindungi perlindungan insuran dan serta tidak memakai topi keledar.

Malah, waris kanak–kanak tersebut juga telah diambil tindakan di bawah Seksyen 39(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana membenarkan pemandu bawah umur, memandu/menunggang kenderaan bermotor.

Justeru itu, PDRM Kubang Pasu menasihatkan agar ibu bapa lebih memberikan perhatian kepada kanak–kanak terutama dalam aspek keselamatan lalulintas agar kejadian–kejadian yang tidak dingini dapat dielakkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required