Proton X50 – guna petrol RON 95 sudah cukup bagus kerana enjin tersebut dihasilkan untuk petrol RON 92

Proton X50 – guna petrol RON 95 sudah cukup bagus kerana enjin tersebut dihasilkan untuk petrol RON 92

Ketika Geely mendedahkan perincian berkenaan siri enjin 1.5 liter turbo mereka September lalu, di mana ia turut digunakan pada Proton X50 di Malaysia, kami tertarik dengan satu fakta – angka 177 PS/255 Nm yang dihasilkan pada enjin dalam versi T-GDI iaitu pada model Flagship adalah dengan menggunakan petrol RON 92, manakala jika anda gunakan petrol RON 95 ia mampu mencapai kuasa 179 PS/265 Nm.

Jadi peluang untuk menemuramah Dr. Håkan Sandquist, pengarah strategi trenkuasa Geely di China Euro Vehicle Technology (CEVT, badan yang bertanggungjawab menghasilkan enjin berkenaan) baru-baru ini, kami sempat bertanyakan adakah ia akan menghasilkan kuasa lebih besar sekiranya ia menggunakan petrol RON lebih tinggi seperti RON 97 dan RON 100 yang dijual di Malaysia.

Menurut Dr. Sandquist, ketika menghasilkan enjin-enjin 1.5 liter turbo tersebut, mereka hanya menggunakan petrol RON 92 kerana ia adalah petrol yang paling mudah untuk dijumpai di China. Jadi dengan menggunakan petrol RON 92 sudah memadai untuk enjin ini, dan ia boleh berfungsi tanpa sebarang masalah dengan RON 95 malah mampu menghasilkan sedikit lagi kuasa tambahan.

Proton X50 – guna petrol RON 95 sudah cukup bagus kerana enjin tersebut dihasilkan untuk petrol RON 92

Namun disebabkan ia adalah enjin dengan pengecas turbo yang sememangnya dihasilkan dengan nisbah mampatan lebih rendah berbanding enjin naturally aspirated (NA) iaitu pada kadar 10.0:1 untuk versi suntikan pelbagai titik (PFI) dan 10.5:1 pada versi suntikan terus (GDI), penggunaan RON lebih tinggi seperti 97 dan 100 tidak akan memberikan sebarang manfaat ketara dari segi penghasilan kuasa, jelas Dr. Sandquist.

Perkara ini datang sendiri dari mulut jurutera yang menghasilkan enjin 1.5 liter turbo berkenaan, dan di China sendiri kebanyakkan pengguna masih menggunakan petrol RON 92. Jadi untuk pemilik-pemilik Proton X50, jangan gusar untuk menggunakan petrol RON 95 pada kereta anda ya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Bukankah enjin X50 sudah cukup bagus menggunakan petrol ron92/95..?? Jadi Menurut Dr. Sandquist, ketika menghasilkan enjin-enjin 1.5 liter turbo tersebut, mereka hanya menggunakan petrol RON 92…
    Persoalannya… Mungkinkah menggunakan petrol ron100 boleh menyebabkan knocking pada piston…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required