Kluster Bukit Bayas di Terengganu petunjuk bahawa belum tiba masa rentas negeri – Kem. Kesihatan

Kluster Bukit Bayas di Terengganu petunjuk bahawa belum tiba masa rentas negeri – Kem. Kesihatan

Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) membayangkan bahawa aktiviti merentas negeri masih belum dibuka dalam masa terdekat walaupun angka jangkitan harian Covid-19 menunjukkan penurunan yang banyak akhir-akhir ini.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan kementerian berkenaan menerusi laman Facebook rasmi mereka baru-baru ini, jelas terdapat kluster baharu wujud akibat aktiviti rentas negeri kebelakangan ini yang terjadi berpunca sebahagian kecil rakyat yang merentas negeri dengan kebenaran polis atas urusan-urusan tertentu.

Antara kluster yang dimaksudkan adalah Kluster Bukit Bayas di Terengganu dan Kluster Pasai di Sarawak yang berlaku akibat aktiviti rentas negeri untuk menziarahi ahli keluarga meninggal dunia.

“Bermula dengan majlis tahlil yang dihadiri 45 ahli keluarga termasuk dari Johor, Kuala Lumpur, Selangor dan Pulau Pinang akhirnya menjadi kluster apabila 15 daripada mereka disahkan positif COVID-19.

“Kontak rapat keluarga menjangkiti kontak rapat di tempat kerja dan kontak rapat sosial termasuk rakan joging serta rakan main golf.

Kluster Bukit Bayas di Terengganu petunjuk bahawa belum tiba masa rentas negeri – Kem. Kesihatan

“Kluster Bukit Bayas adalah kluster rentas negeri terbaharu di Terengganu membabitkan 48 kes positif setakat 12 Mac dan merebak di lima daerah,” kata KKM dalam kenyataan tersebut.

Kenyataan berkenaan turut memetik Pengarah Kesihatan Terengganu, Dr Nor Azimi Yunus, yang memaklumkan kes sedemikian pernah berlaku di Besut, Terengganu, apabila ahli keluarga dari Kuantan dan Johor menziarahi nenek berusia 100 tahun yang sakit tua yang menyebabkan lima ahli keluarga dikesan positif COVID-19 termasuk nenek yang uzur dan akhirnya meninggal dunia.

KKM juga menjelaskan berkenaan Kluster Pasai di Sarawak yang membabitkan aktiviti rentas negeri kes indeks dari Johor yang pulang ke Sibu bagi menghadiri pengebumian mendiang bapanya sebelum menyebar jangkitan ke rumah panjang.

“Lebih 2,600 dikesan positif dan kluster itu masih aktif dan merebak hingga generasi keenam. Dua kluster ini menjadi contoh mengapa pergerakan rentas negeri masih tidak dibenarkan,” tulis kenyataan itu.

Kluster Bukit Bayas di Terengganu petunjuk bahawa belum tiba masa rentas negeri – Kem. Kesihatan

KKM mengingatkan orang ramai walaupun rentas negeri untuk kes kecemasan dibenarkan namun individu yang mahu berbuat demikian perlu mematuhi prosedur operasi standard (SOP) untuk melindungi ahli keluarga daripada risiko penularan Covid-19.

“Jika diri kita kurang sihat dan bergejala, langkah paling selamat untuk diri sendiri dan orang lain ialah tidak perlu rentas negeri.

“Walaupun jumlah kes jangkitan baharu menunjukkan trend penurunan, belum tiba masanya kita merentas negeri kerana pandemik ini masih bahaya dan jangkitan sangat mudah berlaku,” jelas KKM.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required