Kerajaan perincikan nilai kompaun PKP – diskaun 50% diberikan jika bayar dalam tempoh kurang seminggu

Kerajaan perincikan nilai kompaun PKP –  diskaun 50% diberikan jika bayar dalam tempoh kurang seminggu

Minggu lalu kerajaan telah pun mengumumkan bahawa nilai kompaun maksimum untuk kesalahan-kesalahan yang melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dinaikkan dari RM1,000 kepada RM10,000, berikutan Ordinan Darurat (Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit) (Pindaan) 2021 (Akta 342) yang baru sahaja dikemaskini.

Sebelum ini, polis sudah mengumumkan bahawa kesemua kompaun yang mereka keluarkan berkenaan pelanggaran SOP berkenaan akan terus ditulis dengan amaun sebanyak RM10,000, kemudian ia boleh dikurangkan menerusi rayuan yang dibuat kepada Pegawai Kesihatan Daerah (PKD).

Terbaharu, kerajaan sudahpun mengumumkan senarai pelanggaran SOP yang boleh dikenakan kompaun, bersama jumlah sebenar denda berdasarkan kesalahan, lapor The Star. Senarai ini turut boleh anda rujuk secara dalam talian dalam laman sesawang Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Kerajaan perincikan nilai kompaun PKP –  diskaun 50% diberikan jika bayar dalam tempoh kurang seminggu

Semalam, menteri di jabatan perdana menteri Datuk Seri Takiyuddin Hassan telah memperincikan kesalahan dan memberikan contoh jumlah kompaun yang akan diterima. Beliau menjelaskan bahawa kesalahan di bawah Akta 342 adalah dikelaskan dalam tiga kategori.

Kesalahan kategori pertama adalah melibatkan risiko penyebaran virus yang tinggi dan boleh menyebabkan impak berskala besar terhadap komuniti. Kesalahan di bawah kategori ini akan diberikan jumlah kompaun yang paling tinggi. Contoh yang diberikan termasuk:

  • Ingkar arahan pegawai yang diberi kuasa di bawah Seksyen 11(3) Akta 342 – RM5,000
  • Orang yang dijangkiti atau orang yang disyaki dijangkiti ingkar arahan pihak berkuasa kesihatan – RM5,000
  • Masuk ke pub atau kelab malam, atau makan dan minum di pub atau kelab malam – RM10,000
  • Syarikat yang membuka operasi pub atau kelab malam – RM 50,000
  • Kerajaan perincikan nilai kompaun PKP –  diskaun 50% diberikan jika bayar dalam tempoh kurang seminggu

    Kesalahan Kategori kedua pula adalah melibatkan risiko penyebaran virus yang tinggi tetapi tidak menyebabkan impak berskala besar kepada komuniti. Contoh kesalahan dan kompaun yang diberikan termasuk:

  • Masuk ke kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) tanpa kebenaran – RM3,000
  • Ingkar arahan pegawai pihak yang diberi kuasa berkaitan PKPD – RM4,000
  • Ingkar arahan atau memberikan maklumat berkenaan langkah-langkah pencegahan wabak – RM4,000 untuk individu, RM20,000 untuk syarikat.
  • Kerajaan perincikan nilai kompaun PKP –  diskaun 50% diberikan jika bayar dalam tempoh kurang seminggu

    Manakala untuk kesalahan Kategori Ketiga pula, ia dikelaskan sebagai mereka yang terlibat risiko rendah penyebaran virus dan tidak akan memberikan impak berskala besar kepada komuniti. Ini merupakan kesalahan yang biasa dibuat oleh orang awam. Contohnya termasuk:

  • Gagal untuk memakai pelitup separa muka – RM1,500 untuk kesalahan pertama
  • Gagal untuk merekodkan perincian menerusi aplikasi MySejahtera atau buku log sebelum memasuki premis – RM1,500
  • Gagal untuk mengekalkan penjarakan fizikal – RM1,500
  • Menurut Takiyuddin, mereka yang membayar kompaun berkenaan dalam masa kurang seminggu hanya perlu membayar separuh sahaja dari amaun tersebut. “Jika mereka membayar kompaun dalam tempoh tujuh hari, mereka akan menerima diskaun sebanyak 50%. Jika mereka membayar kompaun dalam tempoh lapan hingga empat belas hari selepas mereka disaman, mereka layak untuk menerima diskaun sebanyak 25%,” jelasnya.

    Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

    10% discount when you renew your car insurance

    Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

    Car Insurance

    Mohd Farid Awaludin

    Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

     
     

    Add a comment

    required

    required