Polis nafi beri saman kepada pemandu pakai cermin mata hitam, tiada dalam peruntukan undang-undang

Polis nafi beri saman kepada pemandu pakai cermin mata hitam, tiada dalam peruntukan undang-undang

Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman hari ini menafikan bahawa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) ada mengeluarkan saman kepada individu yang memakai cermin mata hitam ketika memandu seperti yang tular dalam aplikasi WhatsApp.

Menurut laporan Bernama, Timbalan Pengarah JSPT Bukit Aman, Datuk Mohd Nadzri Hussain menegaskan tiada peruntukan undang-undang menyatakan memakai cermin mata hitam atau gelap adalah satu kesalahan seperti yang didakwa dalam satu rakaman audio yang tular menerusi aplikasi berkenaan.

“Antara kandungan mesej dalam audio yang tular berkenaan berbunyi ‘info kepada pemandu kereta atau lori yang memakai cermin mata gelap atau Ray-Ban tanpa masalah penglihatan yang melalui sekatan jalan raya, polis akan mengenakan saman sebanyak RM500 dan tiada kompaun’.

“Perakam suara ini turut menyatakan dirinya telah disaman atas kesalahan berkenaan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sehubungan itu, Nadzri menggesa orang ramai agar menghentikan penyebaran mesej palsu tersebut dan sentiasa memastikan kesahihan sesuatu mesej sebelum dimuat naik atau dikongsi dalam laman sosial.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required