Kerajaan umum pengecualian perbaharui lesen memandu & cukai jalan bermula 1 Apr – 31 Mei 2021

Kerajaan umum pengecualian perbaharui lesen memandu & cukai jalan bermula 1 Apr – 31 Mei 2021

Susulan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Bersyarat dan PKP Pemulihan masih dilaksanakan, Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) hari ini mengumumkan bahawa pengecualian untuk memperbahrui Lesen Memandu (LM) dan cukai jalan (LKM) persendirian yang sepatutnya berakhir 31 Mac ini akan dilanjutkan dua bulan lagi iaitu sehingga 31 Mei 2021.

Walau bagaimanapun, untuk individu yang LM dan LKM yang telah tamat dari tarikh bermula 1 Februari hingga 31 Mac 2021 hendaklah memperbaharui LM dan LKM masing-masing dalam tempoh 60 hari bermula 1 April sehingga 31 Mei.

“Sekiranya gagal melakukannya, ia akan menjadi satu kesalahan dan tindakan yang berkaitan boleh dikenakan,” ujar menteri pengangkutan Dr. Wee Ka Siong dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

Manakala individu yang LM dan LKM yang telah tamat dari tarikh bermula 1 April hingga 31 Mei 2021 pula hendaklah memperbaharui LM dan LKM masing-masing dalam tempoh 60 hari bermula 1 Jun sehingga 31 Julai 2021.

Kerajaan umum pengecualian perbaharui lesen memandu & cukai jalan bermula 1 Apr – 31 Mei 2021

Menurut kenyataan ini lagi, sepertimana objektif pengecualian ini diperkenalkan pada peringkat awal pada Mac 2020 lalu, ianya bertujuan mengelakkan kesesakan di tempat awam serta memastikan usaha kerajaan memutuskan rantaian jangkitan wabak COVID-19 dapat berjalan dengan baik. Justeru itu, tempoh sehingga 60 hari diberikan agar orang ramai mempunyai lebih banyak masa dan ruang serta kelonggaran sebagaimana yang diperlukan.

Namun, menteri berkenaan turut mengingatkan agar para pemandu sentiasa memastikan kenderaan mereka memiliki perlindungan insurans yang sah dan menunjukkan salinan sijil perlindungan (e-cover note insurans) mereka kepada anggota penguatkuasa trafik sekiranya diminta.

Beliau turut mengingatkan bahawa pengecualian ini tidak diberikan kepada pemilik kenderaan perdagangan dan pemegang Lesen Vokasional (GDL dan PSV) kerana perkhidmatan pembaharuan yang berkaitan mereka dibenarkan di bawah Jadual Perkhidmatan Perlu (Essential Services) merujuk kepada Jadual Peraturan 3, Peraturan-Peraturan Pencegahan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) (Kawalan Pergerakan) 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Thayalan Gopal on Jul 06, 2021 at 10:04 am

    Bagaimana saya boleh membaharui cukai jalan, Saya telah ke pejabat pos, UTC Sentul dan menadapti tiada perkhidmatan disediakan dikaunter,

    Adakah kemudahan membaharui cukai jalan telah dilanjutkan tempoh daripada 31 Mei 2021

    Sekian, terima kasih

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required