Azmin Ali umum kilang kereta mewah Jerman akan dibuka di M’sia – Porsche akan buka kilang di Kulim?

Azmin Ali umum kilang kereta mewah Jerman akan dibuka di M’sia – Porsche akan buka kilang di Kulim?

Menteri Kanan merangkap Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali mengumumkan bahawa sebuah kilang kereta berjenama mewah bakal dibuka di Malaysia tidak lama lagi. Beliau tidak mendedahkan nama jenama tersebut tetapi mengatakan bahawa syarikat berkenaan telah bersetuju untuk membuka kilang pertamanya di luar negara iaitu Malaysia.

“Ini adalah mengenai kejuruteraan tepat, maknanya pembuat kereta antara yang termahal di dunia akan berada di Malaysia,” katanya ketika sesi soal jawab pada Majlis Rapat Malaysia Prihatin peringkat Negeri Selangor Jumaat lalu, dilaporkan oleh Bernama.

“Ada dalam kalangan negara ASEAN yang mempunyai jumlah penduduk yang tinggi dan mereka mampu menarik pelaburan yang berbentuk intensif buruh tetapi Malaysia tidak boleh berbuat begitu. Maka, kita mesti memastikan modal insan kita mempunyai kemahiran teknologi berkualiti tinggi untuk maju ke depan,” katanya.

Azmin Ali umum kilang kereta mewah Jerman akan dibuka di M’sia – Porsche akan buka kilang di Kulim?

Berdasarkan petunjuk yang dinyatakan, jenama yang dimaksudkan oleh menteri berkenaan berkemungkinan adalah Porsche. Malah laporan The Edge Weekly bulan lalu ada menyatakan bahawa jenama kereta sport Jerman berkenaan memang ada perancangan untuk membangunkan kilang pemasangan tempatan (CKD) di Malaysia bagi memasang model SUV iaitu Macan dan Cayenne.

Buat masa sekarang, Porsche memasang Cayenne di Bratislava, Slovakia, menerusi kilang yang dimiliki oleh Volkswagen dan ia fasiliti yang sama memasang Volkswagen Toureg, Audi Q7 dan Q8. Jika perancangan baharu ini berjalan kelak, kilang yang dirancang akan dibuka di Kulim, Kedah berkenaan merupakan fasiliti pemasangan pertama milik Porsche yang terletak diluar Jerman.

Laporan The Edge berkenaan juga menyebut bahawa Porsche sedang bekerjasama dengan Inokom untuk menyiapkan kilang di Utara Tanah Air tersebut, dan ia adalah logik kerana Inokom merupakan anak syarikat Sime Darby Motors, yang juga pemegang francais pengedar Porsche di Malaysia menerusi Sime Darby Auto Performance.

Azmin Ali umum kilang kereta mewah Jerman akan dibuka di M’sia – Porsche akan buka kilang di Kulim?

Namun, hanya model-model asas Macan dan Cayenne dijangka akan dipasang secara tempatan, bermaksud model GTS dan Turbo tidak akan dijual dengan harga jauh lebih murah dari sekarang kerana ia tidak akan dihasilkan dalam versi CKD. Malah model-model kereta sport dua-pintu seperti Boxster, Cayman dan 911 juga tidak akan dipasang di sini.

Porsche juga sebelum ini telah menegaskan bahawa mereka tidak akan memasang kereta di China, walaupun negara berkenaan merupakan pasarannya yang paling besar dan paling menguntungkan, dan langkah tersebut mungkin boleh meningkatkan angka jualan mereka secara mendadak.

CEO Porsche yang juga ahli lembaga dalam syarikat induknya, Volkswagen, Oliver Blume mengatakan bahawa lebih berbaloi untuk memasang kenderaan-kenderaan jenama mereka dengan kos yang tinggi semata-mata untuk status ‘Made in Germany’ yang dibanggakan oleh pelanggan mereka.

“Ini juga maklum balas yang kami terima daripada pengedar dan pelanggan,” jelasnya dalam laporan Financial Times bulan lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required