Proton X50 – jumlah produksi akan meningkat untuk penuhi permintaan yang banyak, tapi ambil masa

Proton X50 – jumlah produksi akan meningkat untuk penuhi permintaan yang banyak, tapi ambil masa

Awal bulan ini, Proton telah dilaporkan menerima lebih dari 40,000 tempahan bagi model X50 sehingga penghujung Mac lalu, menyebabkan tempoh menunggu naik hampir sekitar enam bulan bagi pelanggan menerima kereta yang mereka tempah. Dengan jumlah penghantaran kini telah mencapai 11,654 unit pada Mac, nampaknya ini merupakan tugas yang berat buat Proton.

Bulan lalu, Proton berjaya memproduksi X50 lebih dari 3,500 unit sebulan, seperti jumlah pengeluaran bulanan yang dirancang sebelum ini. Dengan jumlah tempahan yang semakin meningkat, Proton perlu meningkatkan lagi angka tersebut, oleh itu kami telah bertanya Proton berkenaan apa yang akan mereka lakukan bagi memendekkan masa menunggu setiap pelanggan berkenaan.

Menurut Proton, mereka ada rancangan untuk menaikkan jumlah produksi, tetapi ia akan mengambil masa. “Jumlah produksi kami tidak dihadkan oleh kapasiti kilang. Kami mahu dan akan meningkatkan jumlahnya secara beransur-ansur, tetapi ia tidak boleh dibuat dengan segera. Ia memerlukan masa pendulu yang banyak bagi meningkatkan kapasiti produksi dan kami sedang berusaha bersama vendor serta pembekal bagi mendapatkan komponen yang cukup bagi merealisasikannya,” kata jurucakap Proton kepada paultan.org dalam respon yang diberi secara bertulis.

Proton X50 – jumlah produksi akan meningkat untuk penuhi permintaan yang banyak, tapi ambil masa

Situasi ini turut diburukkan lagi oleh pelbagai lagi sebab lain, kata Proton. “Dari penangguhan penghantaran sehingga Perintah Kawalan Pergerakan dan juga penutupan operasi disebabkan kluster Covid-19, kesemua faktor ini telah memainkan peranan dalam melambatkan produksi awalan kami dan sekarang menghalang bagaimana cepat kami boleh naikkan angka produksi,” jelasnya.

“Kami mengaku, kami tidak menjangkakan angka tempahan yang begitu tinggi sebegini, jadi berdasarkan situasi stok kami, kami kini sedang ‘bermain kejar-kejar’ sejak hari pertama. Pada asasnya, kami melakukan sedaya upaya untuk meningkatkan jumlah produksi bulanan kami dan mengurus masa menunggu pelanggan,” kata Proton dan menambah rancangan untuk mengeksport X50 terpaksa ditangguhkan bagi memenuhi permintaan pelanggan tempatan terlebih dahulu.

Kami juga mengambil kesempatan bagi bertanya pada tahap mana kandungan tempatan untuk SUV tersebut buat masa sekarang. Namun Proton tidak memberikan peratusan, tetapi mereka menyatakan penglibatan jaringan vendor tempatan adalah tinggi dan ia akan ditingkatkan lagi.

“X50 kini dalam permulaan kitaran produk dan kerjasama kami dengan Geely hanya baru masuk tahun keempat, tetapi walaupun masih dalam peringkat ini, kami telah terkehadapan dengan usaha lokalisasi dan buat masa sekarang, ada 73 vendor tempatan terlibat untuk membekalkan komponen untuk X50 dan X70. Ini melibatkan nilai belian sekitar RM2.8 bilion dari Proton, dan angka tersebut sudah tentu meningkat selari dengan jualan yang naik,” katanya.

Proton turut menambah sebagai pengeluar automotif Malaysia, ia akan terus melakukan yang terbaik dalam membangunkan dan mempromosikan ekosistem automotif nasional. “Kami lakukan ini dengan membawa vendor kami terlibat dalam kitaran pembangunan awalan untuk model-model kami membolehkan kedua-dua pihak mendapat manfaat dari perkongsian kepakaran dan pembangunan komponen.”

“Sejak dari awal, Proton sentiasa berusaha untuk meningkatkan sumber komponen tempatan untuk kereta kami, kerana kami percaya apabila ekosistem ini berjaya, selepas itu seluruh industri dan negara juga akan menerima manfaat sebagai hasilnya,” kata Proton. Kerana kekurangan bekalan mikrocip global yang dihadapi pengeluar kenderaan di seluruh dunia, Proton menyatakan mereka boleh mengatasi kesannya, namun tidak mendedahkan apa yang telah terjejas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required