PKP 3.0: Polis Selangor sudah keluarkan 71 kompaun kepada individu yang cuba rentas negeri dan daerah

PKP 3.0: Polis Selangor sudah keluarkan 71 kompaun kepada individu yang cuba rentas negeri dan daerah

Ketua Polis Selangor, Datuk Arjunaidi Mohamed mendedahkan bahawa pihaknya telahpun mengeluarkan 71 kompaun kepada individu yang cuba merentas negeri dan daerah untuk pulang beraya di kampung setakat 8 Mei lalu.

Menurutnya Polis Selangor tidak berkompromi terhadap mana-mana individu yang cuba melakukan kesalahan yang melanggar arahan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), sebaliknya individu yang tetap berdegil gagal mematuhi prosedur operasi standard (SOP) akan dikenakan kompaun serta-merta.

“Kebanyakan mereka ini cuba pulang ke kampung halaman untuk menyambut Aidilfitri. Oleh demikian, kita mengambil tindakan dan tidak berkompromi dengan mana-mana individu yang tetap berdegil.

“Bagaimanapun, untuk hari ini (9 Mei) cubaan untuk merentas daerah atau negeri agak berkurangan berbanding semalam (8 Mei),” katanya yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia semalam.

Dalam pada itu, Arjunaidi memaklumkan pihaknya mempertingkat jumlah sekatan jalan raya di setiap daerah di negeri ini.

PKP 3.0: Polis Selangor sudah keluarkan 71 kompaun kepada individu yang cuba rentas negeri dan daerah

“Sekatan jalan raya yang dilakukan mempunyai dua kategori iaitu kekal dan secara bergerak (mobile).

“Lokasi sekatan jalan raya secara bergerak sentiasa berubah-ubah dan tidak tetap. Pergerakan merentas negeri dan daerah tidak dibenarkan sama sekali kecuali atas urusan kecemasan,” ujarnya.

Pada 4 Mei lalu kerajaan telah mengumumkan bahawa enam daerah di Selangor akan dikenakan PKP mulai 6 hingga 17 Mei 2021. Daerah terbabit ialah Gombak, Hulu Langat, Klang, Kuala Langat, Petaling dan Sepang. Manakala Hulu Selangor, Kuala Selangor dan Sabak Bernam kekal di bawah Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Kemudian pada 8 Mei, Menteri Kanan (Keselamatan), Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa larangan pergerakan rentas daerah juga dikenakan di seluruh negara berkuat kuasa 10 Mei hingga 6 Jun. Beliau turut menambah sepanjang tempoh itu juga aktiviti berkaitan sosial, pendidikan dan ekonomi yang boleh menyebabkan perhimpunan atau kesesakan awam, adalah tidak dibenarkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required