Jualan Proton jatuh 37.1% kepada 9,440 unit pada Mei 2021, eksport catat jumlah tertinggi sejak Mac 2013

Jualan Proton jatuh 37.1%  kepada 9,440 unit pada Mei 2021, eksport catat jumlah tertinggi sejak Mac 2013

Selepas tiga bulan berturut-turut mencatatkan peningkatan jualan, bulan Mei nampaknya mencatatkan rekod yang tidak berapa baik buat Proton. Sepanjang bulan lalu, Proton berjaya menjual 9,440 unit kenderaan atau memegang 20.3% peratus bahagian pasaran. Ini bermaksud prestasi mereka pada bulan lalu jatuh 37.1% berbanding April 2021.

Manakala untuk jumlah kumulatif dari Januari sehingga Mei pula, sebanyak 57,283 unit telah berjaya dijual, atau sekitar 23.5% bahagian pasaran; naik 2.4% berbanding tempoh sama tahun lalu. Angka-angka yang disebutkan ini adalah data yang didedahkan oleh Proton sendiri, dan biasanya syarikat berkenaan mencampurkan sekali jumlah jualan domestik serta eksport dalam pengumuman bulanan yang dibuat.

Bulan Mei tahun ini bukan sahaja menjejaskan Proton. Dengan masalah seperti bekalan mikrocip global yang terganggu serta ketidaktentuan status Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) kerana penularan wabak Covid-19, ia telah menjejaskan keseluruhan industri automotif Malaysia dengan kejatuhan TIV sekitar 20%.

Dari jumlah keseluruhan jualan berkenaan, empat model Proton telah mencatatkan jualan terbaik berbanding pesaing dalam kelasnya. Proton Saga masih sedan segmen-A paling laris di Malaysia dengan jualan sebanyak 3,786 unit.

Jualan Proton jatuh 37.1%  kepada 9,440 unit pada Mei 2021, eksport catat jumlah tertinggi sejak Mac 2013

Dua SUV Proton iaitu X50 dan X70 juga menjadi model paling laris dalam kelasnya, dengan jumlah jualan masing-masing 1,899 unit dan 1,523 unit. Ia diikuti oleh Proton Exora sebagai MPV segmen-C paling laris dijual sebanyak 399 unit.

Proton turut menyatakan bahawa prestasi eksport yang dicatatkan pada bulan lalu adalah yang tertinggi selepas Mac 2013. Untuk Mei 2021, Proton telah mengeksport sebanyak 669 unit kenderaan yang meliputi model Saga, X50 dan X70. Ini membolehkan angka eksport keseluruhan sehingga kini untuk tahun ini hanya 100 unit kurang berbanding keseluruhan eksport 2020.

“Jualan kereta bulan Mei menurun atas pelbagai faktor seperti kekurangan bekalan cip dan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di pertengahan bulan. Walaupun kebanyakan pemain industri mempunyai tempahan yang mencukupi, kebanyakan perlu bergelut untuk memenuhi permintaan pelanggan. Bagi Proton, jualan kami mencukupi untuk kekal di tempat kedua secara keseluruhan dan kami juga menerima sumbangan daripada bahagian eksport yang berjaya mencapai jualan tertinggi dalam tempoh 98 bulan walaupun menghadapi cabaran dari rangkaian penghantaran antarabangsa,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif Proton Edar.

Jualan Proton jatuh 37.1%  kepada 9,440 unit pada Mei 2021, eksport catat jumlah tertinggi sejak Mac 2013

Proton menyatakan bahawa mereka akan mengambil kesempatan ini untuk mengkaji semula pelan jualan bagi bulan-bulan akan datang selepas kerajaan mengumumkan insentif PENJANA dilanjutkan sehingga akhir tahun ini, pada masa yang sama akan mengambil langkah bagi memastikan perniagaan mampu berdaya saing pada masa hadapan walaupun menghadapi perubahan di luar kawalan dan faktor lain seperti virus corona.

“Tahun 2020 membuktikan pada dunia bahawa perniagaan berjalan seperti biasa mampu diganggu tanpa sebarang amaran. Untuk kekal kompetitif dalam persekitaran yang sukar diramalkan, Proton berserta pembekal dan pengedarnya perlu bersifat lebih anjal untuk mengubah haluan dengan kadar segera dan mengambil peluang yang tidak diduga. Dengan itu, kami akan gandakan usaha kami untuk melaksanakan kerangka kerja untuk mematuhi peraturan domestik dan peringkat antarabangsa yang penting untuk pertumbuhan masa hadapan.

“Kami juga sedang berusaha untuk memuktamadkan pelan pelancaran model bagi sepanjang tahun ini. Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang berkuatkuasa pada masa ini sudah tentu akan memberi impak kepada tarikh yang dirancang, namun Proton tetap komited untuk memastikan pelancaran akan dijalankan dan terus memberi keterujaan pada pelanggan untuk tahun 2021”, tambah Roslan Abdullah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required