Trak Vaksin Bergerak cepatkan pemberian vaksin, Wilayah Persekutuan sasar imuniti kelompok Sept ini

Trak Vaksin Bergerak cepatkan pemberian vaksin, Wilayah Persekutuan sasar imuniti kelompok Sept ini

Kementerian Wilayah Persekutuan yakin menerusi Inisiatif Trak Vaksin Bergerak, tiga Wilayah Persekutuan iaitu Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan bakal mencapai imuniti kelompok lebih awal, disasarkan pad akhir Ogos atau awal September ini.

Trak Vaksin Bergerak berkenaan merupakan antara empat langkah yang sedang dilaksanakan oleh kementerian berkenaan. Projek rintis Trak Vaksin bergerak tersebut telahpun memulakan operasinya minggu lalu, dan operasi rasmi sebenarnya dijadualkan akan bermula pada 15 Jun ini.

Kementerian Wilayah menyatakan bahawa trak tersebut berupaya memberi suntikan vaksin COVID-19 antara 15,000 hingga 20,000 dos sehari kepada warga Wilayah Persekutuan.

Menurut Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa dalam satu video yang disiarkan pada laman Facebook rasmi kementeriannya, setiap trak berkenaan akan mempunyai empat bay yang boleh memberikan sehingga 500 orang suntikan vaksin setiap hari. Manakala operasi trak-trak ini pula akan berjalan dalam dua fasa.

Trak Vaksin Bergerak cepatkan pemberian vaksin, Wilayah Persekutuan sasar imuniti kelompok Sept ini

Untuk fasa pertama inisiatif ini sebanyak 10 Trak Vaksin Bergerak akan membantu pemberian vaksin ke kawasan sasar termasuk Projek Perumahan Rakyat (PPR), Perumahan Awam (PA) dan kampung tradisi, yang rata-ratanya dihuni oleh golongan B40, warga emas dan kumpulan rentan yang sukar untuk ke pusat-pusat pemberian vaksin (PPV).

Selepas itu bermula 15 Julai, fasa kedua akan bermula dengan 40 trak yang ditumpukan pada kelompok kawasan kilang dan industri di mana-mana satu-satu majikan menggajikan pekerja yang ramai dan memastikan mereka diberikan keutamaan.

Menurut Menteri berkenaan lagi, projek rintis yang telah dijalankan pada minggu lalu di kawasan perumahan dan tapak binaan dibuat bagi melihat susun atur prosedur operasi standard (SOP) supaya dapat dimurnikan bagi memastikan kadar kecepatan yang boleh dilakukan dari segi vaksinasi dan perkara berkaitan.

Selain dari Trak Vaksin Bergerak ini, usaha-usaha lain yang turut dibuat oleh Kementerian Wilayah termasuk melalui peningkatan kapasiti Pusat Pemberian Vaksin (PPV) oleh Jawatankuasa Khas Jaminan Akses Vaksin COVID-19 (JKJAV) menerusi klinik dan hospital swasta yang berdaftar, serta Unit Bergerak daripada Kementerian Kesihatan (KKM) sendiri yang akan pergi ke kelompok terpencil seperti rumah orang tua, orang kelainan upaya (OKU) dan kawasan kecil lain.

“Dengan semua usaha ini, kita berharap menjelang suku ketiga tahun ini, Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan menjadi zon selamat untuk pergerakan dan segala aktiviti berjalan seperti biasa,” katanya.

Dalam laporan Bernama pada 12 Jun lalu, Tan Sri Annuar Musa turut menyatakan bahawa golongan peniaga dan pekerja di pasar borong, pasar harian dan penjaja, juga bakal menerima vaksin menerusi program Trak Vaksin Bergerak ini kerana mereka adalah antara individu yang berisiko tinggi untuk dijangkiti Covid-19 walaupun dalam tempoh pelaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh (SPP).

“Walaupun kes pasar borong mencecah ratusan kes, tetapi operasinya tidak boleh dihentikan. Oleh itu mereka ini akan disenaraikan dalam siri kedua program itu untuk diberikan vaksin melalui trak bergerak, yang yang akan terus ke lokasi,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required