Jangan letak objek perhiasan atau aksesori pada papan pemuka, boleh sebabkan kecederaan – MKJR

Jangan letak objek perhiasan atau aksesori pada papan pemuka, boleh sebabkan kecederaan – MKJR

Tentu ramai daripada kita yang suka meletakkan pelbagai objek hiasan pada papan pemuka kereta bukan? Ada yang suka letak kereta skala kecil, kadang-kadang perhiasan yang berupa cenderamata memorabilia, dan ada juga yang meletakkan aksesori seperti pewangi kenderaan.

Namun tahukah anda bahawa objek-objek berkenaan sebenarnya boleh menambah risiko kecederaan ketika berlaku kemalangan? Menurut Majlis Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MKJR) dalam satu hantaran Facebook, papan pemuka kereta anda bukanlah “rak perhiasan” untuk anda meletakkan objek-objek sedemikian.

Ini kerana, objek tersebut kebiasaannya diperbuat daripada bahan yang mudah pecah (kaca atau plastik) dan tajam serta tidak dilekatkan secara kekal di papan pemuka yang menjadi punca ianya mudah terpelanting ke arah anggota badan. Selain itu, meletakkan aksesori dan objek di papan pemuka kenderaan yang mempunyai fungsi beg udara juga akan menyebabkan sistem beg udara gagal berfungsi dengan baik kerana terdapat halangan.

“Lebih malang lagi objek di atas papan pemuka akan terpelanting kearah pemandu dan penumpang dengan kelajuan yang tinggi apabila sistem beg udara berfungsi semasa kemalangan,” tulis MKJR dalam hantaran berkenaan. Malah dengan adanya pelbagai objek di atas papan pemuka berkenaan mungkin akan menyebabkan penglihatan pemandu akan terhalang yang turut mungkin akan menyebabkan kemalangan.

Sekarang cuba tengok balik papan pemuka anda, ada barang-barang yang tak perlu diletakkan di situ? Kalau ada, kosongkanlah papan pemuka anda sekarang. Lagipun Malaysia ni panas, letak kereta Hotwheels atas papan pemuka tu sekejap je akan rosak kan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required