Dua bas perantara MRT diguna sebagai stesen vaksinasi Covid-19 bergerak untuk komuniti orang asli

Sama seperti bas Rapid Penang yang kini sedang digunakan sebagai pusat vaksinasi Covid-19 bergerak di Pulau Pinang, dua bas perantara MRT kini melakukan tugas yang sama di Lembah Klang. Bas-bas berkenaan merupakan sebahagian daripada program outreach vaksinasi (VOP) untuk komuniti orang asli di Desa Temuan, berhampiran Damansara Perdana, Petaling Jaya.

Penggunaan bas-bas tersebut juga merupakan sebahagian usaha kerjasama antara MRT Corp dan Pusat Perubatan Universiti Malaya (UMMC) untuk VOP, bagi menyokong VOP Jabatan Kemajuan Orang Asli dan Hospital Orang Asli Gombak.

Bas-bas berkenaan digunakan bagi dijadikan empat stesen vaksinansi untuk perempuan, manakala stesen-stesen vaksinasi lain di lokasi utama VOP terletak dalam Dewan Seri Temuan adalah untuk lelaki.

Pegawai-pegawai perubatan UMMC yang bertugas dalam bas-bas berkenaan dilengkapi dengan meja-meja mudah alih bersama kelengkapan-kelengkapan lain. Manakala tempat duduk belakang bas pula dijadikan tempat menunggu bagi mereka yang sedang beratur.

Sekitar 200 Orang Asli menerima vaksinasi mereka sejak pagi sehingga lewat petang Rabu lalu. Selain dari komuniti Orang Asli, warga asing yang duduk disekitar kawasan berkenaan turut diberikan suntikan vaksin.

Kedua-dua bas berkenaan dipandu oleh kakitangan Rapid Bus. Sebelum ini bas-bas tersebut turut digunakan sebagai kenderaan untuk membawa dua lagi komuniti ke UMMC bagi menerima vaksin Covid-19.

Dengan kapasiti serta penggunaan kenderaan awam ketika pandemik yang sedang berkurangan, ini merupakan antara contoh bagaimana MRT Corp dan Prasarana dapat terus menggunakan aset mereka bagi membantu negara memerangi wabak Covid-19.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required