Great Wall Ora Good Cat dilancarkan diThailand – jarak hingga 500 km; 3 varian; harga dari RM123k-RM149k

Great Wall Ora Good Cat dilancarkan diThailand – jarak hingga 500 km; 3 varian; harga dari RM123k-RM149k

Great Wall Motors (GWM) secara rasminya telah melancarkan Ora Good Cat di Thailand, hatchback elektrik sepenuhnya yang telah menerima tempahan menggalakkan di negara tersebut. Ditawarkan dengan tiga varian, termasuk Tech dan Pro dengan jarak sehingga 400 km (standard NEDC) serta model spesifikasi tertinggi Ultra yang mampu mencapai jarak sehingga 500 km dengan pengecasan penuh.

Harga bermula pada 989,000 baht (RM123,103) untuk Tech, diikuti dengan Pro berharga 1.059 juta baht (RM131,795) dan Ultra pula 1.199 juta baht (RM149,174). Setiap pembelian turut diberikan waranti lima-tahun/150,000 km serta waranti lapan-tahun/180,000 km.

Semua varian diberikan motor elektrik hadapan dengan kadar 143 PS (141 hp atau 105 kW) dan tork 210 Nm, yang boleh. mencapai kelajuan maksimum sehingga 152 km/j. E-Motor bagi Techdan Pro dipacukan oleh bateri lithium-ion yang memiliki kapasiti tenaga sehingga 47.8 kW untuk jarak 400 km.

Sementara bagi varian Ultra yang mampu mencapai jarak hingga 500 km, ia diberikan bateri berkapasiti 63.1 kWh, lebih kurang sama dengan versi pasaran China yang berkapasiti 59.1 kWh. Semua varian juga menyokong pengecasan AC sehingga 6.6 kW menerusi sambungan Type 2. Varian Tech dan Pro mengambil masa selama lapan jam untuk pengecasan penuh, manakala Ultra pula memerlukan 10 jam untuk dicas penuh.

Great Wall Ora Good Cat dilancarkan diThailand – jarak hingga 500 km; 3 varian; harga dari RM123k-RM149k

Ia juga diberikan pilihan menggunakan pengecasan pantas DC dengan kapasiti 60 kW menggunakan sambungan CCS2, yang memerlukan antara 0-80% peringkat pengecasan (SoC) lebih kurang 45 minit untuk varian 400 km, dan sekitar sejam bagi Ultra. Untuk 30-80% SoC pula, ia mengambil masa sekitar 32 minit bagi bateri kecil dan 40 minit bagi bateri yang lebih besar.

Bagi kelengkapan, model asas Tech diberikan roda keluli 17-inci, gril hadapan aktif, lampu utama LED manual, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, tempat duduk hadapan manual, paparan instrumen pelbaga-info tujuh-inci, pendingin hawa automatik dengan penapis udara PM2.5, telematik, sistem infotainmen skrin sesentuh 10.25-inci, empat pembesar suara, dua beg udara, lima mod pemanduan, fungsi satu-pedal, kawalan kelajuan, sistem keselamatan pasif, empat penderia parkir belakang dan brek kecemasan kelajuan rendah.

Untuk Pro pula, ia ditampilkan dengan rim aloi 18-inci, lampu utama LED automatik, bilah pengelap cermin dengan penderia-hujan, bumbungmatahari panoramik elektrik, upholstery kulit sintetik, tempat duduk pemandu larasan kuasa, pengecas telefon tanpa wayar, kawalan kelajuan adaptif dengan intelligent turning, bantuan kesesakan trafik, kamera 360-darjah, brek kecemasan automatik dengan pengesan persimpangan, amaran pelanggaran hadapan, wisdom dodge, amaran ketibaan lorong dan pemusatan serta kawalan brek selekoh.

Great Wall Ora Good Cat dilancarkan diThailand – jarak hingga 500 km; 3 varian; harga dari RM123k-RM149k

Pastinya varian Ultra menerima kelengkapan yang lebih menarik termasuklah efek welcome light hingga lampu utama , tiga tema dalaman berbanding hanya hitam, fungsi memori dan mengurut untuk tempat duduk pemandu larasan kuasa, enam pembesar suara, bantuan parkir, bantuan kekal lorong kecemasan, bantuan tukar lorong, pemantauan titik buta, amaran pelanggaran belakang, kepekaan trafik lintasan belakang dengan AEB dan enam penderia parkir di hadapan.

Good Cat adalah model import sepenuhnya (CBU) untuk Thailand, dan ia mungkin akan diproduksi secara pemasangan tempatan (CKD) pada masa hadapan. GWM telah mengeluarkan kenyataan untuk menjadikan negara berkenaan sebagai hab bagi kenderaan elektrik di rantau Asia dan telah pun memiliki kilang produksi di Rayong yang sebelum ini dimiliki oleh General Motors.

Pada April lalu, model ini pernah terlihat di sekitar Elmina, Shah Alam, sekaligus memberikan spekulasi bahawa EV ini akan diperkenalkan di sini selepas Thailand. Namun buat masa ini, tiada kenyataan rasmi mengenainya, tetapi berdasarkan spesifikasi dan harga yang ditawarkan di Thailand, adakah model ini boleh mendapat sambutan di kalangan rakyat Malaysia?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required