Selangor sasar pasang 10,000 stesen pengecas kereta elektrik menjelang 2025, 1,000 unit pertama pada 2022

Selangor sasar pasang 10,000 stesen pengecas kereta elektrik menjelang 2025, 1,000 unit pertama pada 2022

Kerajaan negeri Selangor telah mengumumkan sasaran untuk memasang 10,000 stesen pengecas kereta elektrik (EV) di seluruh negeri tersebut menjelang tahun 2025, dengan 1,000 unit stesen pertama dijangka akan siap dipasang pada tahun hadapan, menurut laporan Selangor Journal.

Rancangan berkenaan telah disebut oleh Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari semalam. Bercakap ketika membentangkan Belanjawan Kerajaan Selangor 2022 dalam sidang dewan undangan negeri, beliau menyatakan bahawa Selangor kini mahu menjadi perintis terhadap penggunaan EV, dan dengan pembangunan infrastruktur pengecas ini akan membantu perkembangan itu dengan lebih pantas.

Amirudin turut berkata bahawa kerajaan negeri dan pihak-pihak swasta akan bekerjasama dalam projek ini, di mana ia akan melibatkan pelabuan bernilai RM10 juta. Walau bagaimanapun beliau belum memperincikan jenis pengecas yang akan dipasang mahupun kadar kuasa yang mampu dibekalkan oleh pengecas-pengecas berkenaan. Kemudahan ini juga dijangka tidak percuma, dan servis tersebut perlu dibayar oleh pengguna.

Namun Amirudin ada menyatakan bahawa insentif akan diberikan kepada perniagaan dan industri yang membuat pelaburan terhadap projek infrastruktur EV, serta caj parkir untuk pengguna-pengguna EV akan diberikan secara percuma bermula tahun hadapan.

“Insentif ini termasuk pengurangan yuran perniagaan dan cukai taksiran. Selain itu, bayaran parkir di bawah bidang pihak berkuasa tempatan juga akan dikecualikan untuk pengguna EV pada 2022,” jelas beliau.

Perancangan yang dibuat oleh kerajaan negeri Selangor ini adalah selari dengan halatuju kerajaan pusat untuk menggalakkan penggunaan kereta elektrik bermula tahun hadapan. Menerusi pembentangan Bajet 2022 tempoh hari, kerajaan telah mengumumkan cadangan untuk mengecualikan duti eksais dan eksport, cukai jualan dan juga cukai jalan kereta elektrik penuh dalam tempoh dua tahun, bermula 1 Januari 2022.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required