Touch ‘n Go akan lancar kad baru guna teknologi NFC – tambah nilai boleh dibuat dengan aplikasi e-Wallet

Touch ‘n Go akan lancar kad baru guna teknologi NFC – tambah nilai boleh dibuat dengan aplikasi e-Wallet

Touch ‘n Go telah mendedahkan bahawa mereka akan melancarkan kad pra bayar baharu yang menampilkan teknologi komunikasi bidang-dekat (NFC) dalam tempoh beberapa minggu akan datang, lapor Malay Mail.

Menurut CEO TNG Digital, Ignatius Ong, teknologi tersebut akan membolehkan pengguna menambah nilai kad Touch ‘n Go mereka menggunakan port NFC menerusi aplikasi TnG eWallet. Ini tentunya lebih mudah untuk pengguna kerana buat masa sekarang kad berkenaan hanya boleh ditambah nilai menerusi kiosk khas atau kaunter yang menyediakan perkhidmatan berkenaan.

“Kad Touch ‘n Go yang kami ada dalam edaran untuk tempoh 20 tahun kebelakangan ini tidak mempunyai kebolehan untuk ditambah nilai terus dari eWallet kerana anda memerlukan pembaca kad yang spesifik untuk melakukan transaksi bagi tujuan keselamatan,” kata Ong dalam satu perbincangan panel di hari kedua Minggu MyFintech 2022 hari ini.

Satu-satunya hubungan yang boleh dibuat antara kad fizikal Touch ‘n Go dengan aplikasi eWallet buat masa sekarang adalah menerusi fungsi PayDirect, di mana caj tol akan ditolak dari baki eWallet terlebih dahulu sebelum menggunakan baki dalam kad yang telah dihubungkan.

Fungsi PayDirect tersebut hanya akan menggunakan baki dalam kad fizikal sekiranya baki dalam eWallet tidak mencukupi, manakala eWallet berkenaan juga telah direka bagi membolehkan pengguna menggunakan fungsi tambah nilai automatik.

Idea ini sebenarnya telah disebut oleh TnG pada Januari tahun lalu, dan pada awal nya ia dirancang akan diperkenalkan pada akhir tahun 2021. Sekiranya ia dilancarkan nanti, anda mungkin perlu memiliki telefon pintar yang mempunyai teknologi NFC berkenaan bagi menambah nilai kad Touch ‘n Go menggunakan aplikasi eWallet tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required