Rundingan projek Lebuhraya Trans Borneo antara Malaysia-Brunei diteruskan – Ismail Sabri

Rundingan projek Lebuhraya Trans Borneo antara Malaysia-Brunei diteruskan – Ismail Sabri

Nampak gayanya projek pembinaan Lebuhraya Trans Borneo bagi laluan yang menghubungkan Malaysia dan Brunei bakal disempurnakan apabila kedua-dua negara sepakat untuk memuktamadkan rundingan. Perkara ini disahkan sendiri oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, yang berkata, cadangan projek itu dalam dua fasa iaitu bagi fasa satu pembinaan kini pada tahap 77%, manakala fasa dua akan membabitkan Brunei dalam dua segmen.

Tambah beliau, segmen satu adalah menaik taraf dan membina semula laluan jajaran dari persimpangan Kuala Baram di Miri ke Kompleks Imigresen, Kastam dan Kuarantin (CIQ) Sungai Tujoh di Kuala Belit, Brunei sepanjang lima kilometer, dijangka bermula pada 2023. Manakala segmen dua kini dalam proses mereka bentuk dan mengambil balik tanah, yang dijangka siap dalam masa 48 bulan, laporan Bernama.

“Segmen dua pula adalah pembinaan jalan baharu dan naik taraf jalan sedia ada sepanjang 74 kilometer melalui Limbang dan Lawas.

“Pelaksanaan kedua-dua projek ini akan memperkemaskan kesalinghubungan antara Malaysia dan Brunei. Sultan Brunei, Sultan Hassanal Bolkiah dan saya bersetuju kedua-dua negara meneruskan rundingan serta konsultasi untuk meneliti dan memuktamadkan cadangan projek ini,” katanya.

Rundingan projek Lebuhraya Trans Borneo antara Malaysia-Brunei diteruskan – Ismail Sabri

Beliau berkata, dalam tempoh 11 tahun, hanya 87.27 kilometer daripada 528.45 kilometer sempadan darat atau 17% yang sudah disusun dan ditanda, daripada jumlah itu hanya 34.15 kilometer yang dimuktamadkan.

“Kedua-dua negara bersetuju menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) bagi kawasan itu yang sudah dimuktamadkan. Seterusnya, Jawatankuasa Persempadanan Darat akan bermesyuarat untuk memuktamadkan kawasan yang selebihnya dengan segera,” katanya.

Lebuhraya Trans Borneo adalah sistem rangkaian jalan raya utama menghubungkan Kalimantan (Indonesia), Sarawak dan Sabah (Malaysia) serta Brunei. Untuk laluan Sarawak dan Sabah, jika mengikut perancangan asal, ia akan bermula dari Kalabakan ke Serudong, Sabah kemudian ke Simenggaris Kalimantan melalui Tawau.

Jajaran itu akan melalui kawasan Melinau untuk ke Daerah Krayan seterusnya ke Long Bawan (di Kalimantan Utara) yang terletak bertentangan dengan Ba’Kelalan sebelum ke Long Medan dan keluar semula dari Buduk Nur Ba’Kelalan. Dari situ, Lebuhraya Trans Borneo akan dihubungkan dengan Sabah-Sarawak Link Road

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required