Axia dilanggar keretapi kerana pemandu cuai – Polis

Axia dilanggar keretapi kerana pemandu cuai – Polis

Semalam tular satu video di Facebook berkenaan kejadian yang berlaku di Pelabuhan Johor, Pasir Gudang memaparkan sebuah keretapi terlanggar sebuah Perodua Axia. Apa sebenarnya yang berlaku?

Menurut laporan Bernama, kejadian tersebut berlaku semalam, melibatkan sebuah kereta api milik Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) di Landasan Kilometer 31 berdekatan pintu besar Pelabuhan Johor. Ketua Polis Daerah Seri Alam Superintendan Mohd Sohaimi Ishak berkata, kejadian pada 9.40 pagi itu tidak mengakibatkan sebarang kecederaan.

Beliau menerangkan bahawa kejadian berlaku semasa kereta api dengan 31 wagon yang dipandu seorang lelaki berusia 32 tahun itu sedang dalam perjalanan dari stesen Pasir Gudang menuju ke stesen Pelabuhan Johor.

“Bagaimanapun secara tiba-tiba kereta api itu telah terlanggar sisi hadapan kiri sebuah kereta Perodua Axia dipandu seorang lelaki tempatan berusia 41 tahun yang dalam perjalanan memasuki pintu utama Pelabuhan Johor,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan semalam.

Menurutnya lagi, hasil siasatan awal yang dibuat di bawah Seksyen 79 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 tersebut mendapati kemalangan itu berpunca daripada kecuaian pemandu kereta terbabit yang tidak perasan dengan pergerakan kereta api di hadapannya.

Dalam video berdurasi 40 saat berkenaan dapat dilihat Perodua Axia tersebut bergerak selepas lampu isyarat dipersimpangan masuk ke pelabuhan itu bertukar hijau. Walau bagaimanapun, lampu isyarat untuk landasan keretapi sebelum pintu masuk pelabuhan berkenaan kelihatan tidak berfungsi.

Aliran trafik untuk melintasi landasan tersebut hanya dikawal oleh seorang pengawal yang kelihatan sedang menahan sebuah lori dari susur masuk simpang pintu masuk pelabuhan itu. Pengawal yang tidak perasan kehadiran Perodua Axia berkenaan terlambat memberikan amaran, seterusnya menyebabkan hatchback segmen-A itu dilanggar oleh keretapi yang sedang melintas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required