Warga Singapura ditahan kerana memandu dalam keadaan mabuk di Johor Bahru dalam Op Mabuk

Warga Singapura ditahan kerana memandu dalam keadaan mabuk di Johor Bahru dalam Op Mabuk

Polis telah menahan dua orang individu dipercayai memandu di bawah pengaruh alkohol yang melebihi had dibenar di Johor Bahru semalam, di mana salah seorang dari pemandu berkenaan adalah warga negara Singapura.

Kedua-dua mereka adalah sebahagian dari lima individu dibawah lingkungan 30an-40an yang diperiksa kerana disyaki memandu dibawah pengaruh alkohol dalam satu operasi yang digelar OP Mabuk, dijalankan oleh Bahagian Siasatan Dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Daerah Johor Bahru Utara, di sekitar kawasan pentadbiran Balai Taman Tun Aminah di Jalan Sutera Danga.

Tiga individu yang diperiksa memberikan keputusan negatif, manakala dua lagi yang positif akan disabitkan di bawah Seksyen 45A (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Pindaan 2020). Menurut polis, kaedah untuk mengesan alkohol dalam badan bagi operasi kali ini dibuat melalui ujian saringan awal menggunakan alatan SD2+, dan sekiranya ujian awal melebihi had akan disusuli dengan ujian hembusan menggunakan alatan EBA-II.

“Sekiranya disabit kesalahan boleh dipenjara tidak melebihi 2 tahun dan denda tidak kurang sepuluh ribu ringgit dan tidak lebih daripada tiga puluh ribu ringgit untuk kesalahan pertama,” tulis kenyataan yang dikeluarkan oleh JSPT JB Utara.

Selain dari mengesan pemandu mabuk, sebanyak 23 notis saman atas pelbagai jenis kesalahan lalulintas telah dikeluarkan sepanjang operasi yang membabitkan pemeriksaan terhadap 61 buah kenderaan berkenaan.

Ia termasuk 14 notis saman kesalahan melanggar isyarat lampu merah, satu notis saman kesalahan menggunakan nombor pendaftaran tidak mengikut spesifikasi, lima notis saman kesalahan menggunkan alat komunikasi, satu notis saman kesalahan tidak memakai tali pinggang keledar dan dua notis saman kesalahan tidak memiliki lesen memandu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required