Polis laksana Op Lancar bersama Op Selamat 18 sempena Aidilfitri untuk pastikan kelancaran trafik

Polis laksana Op Lancar bersama Op Selamat 18 sempena Aidilfitri untuk pastikan kelancaran trafik

Selain dari melancarkan Op Selamat 18 sempena cuti Hari Raya bermula 29 April hingga 8 Mei nanti, pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) turut melancarkan sekali Operasi Lancar (Op Lancar) di kawasan yang dijangka berlaku kesesakan lalu-lintas.

Menurut Ketua Polis Negara, Tan Sri Acryl Sani Abdullah Sani dalam laporan Harian Metro, Op Lancar akan berjalan sekali seiring dengan Op Selamat 18.

“Sepanjang operasi ini berlangsung, PDRM melalui JSPT bakal melaksanakan Op Lancar di kawasan ‘hotspot’ yang dijangka berlaku kesesakan lalu-lintas akibat pergerakan orang ramai pulang ke kampung dan kembali semula selepas musim perayaan nanti,” katanya dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Menurutnya lagi, seluruh jentera PDRM di lapangan membabitkan anggota balai, Unit Kereta Peronda (MPV), Unit Rondaan Bermotosikal (URB) serta rondaan bit akan diatur gerak secara holistik dan sistematik bagi mengurangkan kesesakan trafik di lebuh raya, jalan negeri serta jalan bandar.

Polis laksana Op Lancar bersama Op Selamat 18 sempena Aidilfitri untuk pastikan kelancaran trafik

“Pengguna jalan raya diminta peka dengan maklumat terkini mengenai aliran trafik di media sosial rasmi JSPT bagi membantu masyarakat merancang perjalanan masing-masing.

“Laksanakan peranan sebagai pengguna jalan raya yang berhemah dan patuhi segala peraturan lalu-lintas dengan tidak memotong barisan, menyalahguna lorong kecemasan atau meletak kenderaan sehingga menghalang laluan,” katanya lagi.

Beliau turut menyatakan bahawa PDRM juga mengalu-alukan kerjasama masyarakat untuk menyalurkan sebarang maklumat atau aduan berkaitan kesalahan trafik dengan berkongsi video atau gambar kepada pihak JSPT supaya tindakan lanjut dapat diambil.

“Melalui Op Selamat 18, PDRM komited memastikan orang ramai dapat meraikan Aidilfitri dalam suasana kekeluargaan demi kesejahteraan dan selamat sepanjang perjalanan.

Polis laksana Op Lancar bersama Op Selamat 18 sempena Aidilfitri untuk pastikan kelancaran trafik

“Kerjasama daripada orang ramai sepanjang operasi ini akan memastikan keselesaan buat pengguna jalan raya dan memastikan kelancaran aliran trafik,” katanya.

Terdahulu, polis turut melancarkan Op Selamat 18 yang bukan sahaja difokuskan terhadap kelancaran aliran trafik bagi pengguna jalan raya, malah memastikan keselamatan harta benda dan kediaman serta menurunkan kadar jenayah pecah rumah dan kemalangan semasa musim perayaan.

Dalam operasi berkenaan, JSPT akan mengoptimumkan penggunaan alat iCOPS pada kereta peronda bagi mengesan pesalah trafik yang mempunyai saman tertunggak dan waran tangkap trafik – individu yang memiliki waran tangkap akan dibawa ke balai polis berhampiran untuk tindakan selanjutnya, manakala mereka yang memiliki saman tertunggak akan diminta menjelaskan saman tersebut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required