Kem. pengangkutan ambil maklum isu alat ganti Proton X50 & X70, hak pelanggan untuk servis diluar

Kem. pengangkutan ambil maklum isu alat ganti Proton X50 & X70, hak pelanggan untuk servis diluar

Persatuan Peniaga Alat Ganti Kejuruteraan Dan Kenderaan Selangor Dan Wilayah Persekutuan (EMPTA) telah bertemu dengan kementerian pengangkutan bagi menyuarakan beberapa isu yang dihadapi oleh lebih 1,100 syarikat yang bernaung di bawah persatuan tersebut. Salah satu perkara yang di bawa adalah perbincangan berkenaan komponen alat ganti dan servis yang berkaitan dengan Proton X50 dan X70.

Menurut menteri pengangkutan Datuk Seri Wee Ka Siong, EMPTA menyuarakan kebimbangan terhadap penjual dan pemilik kedai alat ganti yang tidak dapat membekalkan alat ganti dan perkhidmatan untuk membaiki model Proton X50 dan X70 kerana model-model tersebut masih perlu diselenggara oleh jaringan pusat servis bertauliah Proton bagi memastikan ia terus dilindungi oleh waranti.

Namun disebabkan masalah pembekalan alat ganti di pusat 3S dan 4S Proton sendiri dilihat tidak mencukupi, ia telah menyebabkan masalah kelewatan pembaikan dan juga penyelenggaraan dikalangan pemilik kedua-dua model SUV tersebut.

Mac lalu Proton telah mengumumkan bahawa mereka kini sedang mengatasi masalah kekurangan alat ganti untuk servis berkala dan juga pembaikan kemalangan, yang kini menyebabkan ramai pelanggannya tidak berpuas hati. Syarikat tersebut menyatakan bahawa mereka mensasarkan bagi mempunyai stok yang mencukupi untuk alat ganti utama menjelang penghujung Jun ini.

“Kami akan turut melihat sama ada ini melanggar mana-mana peraturan persaingan atau mengurangkan hak pembaikan bagi pemilik model ini,” kata Wee dalam hantaran yang dibuat menerusi akaun Facebook rasminya.

Kem. pengangkutan ambil maklum isu alat ganti Proton X50 & X70, hak pelanggan untuk servis diluar

Isu berkenaan hak untuk menyelenggara kenderaan baharu di premis selain dari pusat servis rasmi ini bukan perkara baharu. Pada Oktober tahun lalu, perkara ini telah ditinjau oleh Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) dan diterbitkan dalam Market Review Under Competition Act 2010 for Selected Transportation Sectors terbaru.

Suruhanjaya itu menyatakan ia mengesan masalah berkaitan persaingan, serta kerisauan pasaran atau masalah kawal selia berkaitan tuntutan waranti kenderaan. Ia memaklumkan, sekatan yang dikenakan oleh pengeluar kenderaan itu boleh mengelak atau menghadkan persaingan dalam industri baik pulih dan servis kenderaan, mengurangkan pilihan pengguna serta mengelakkan pusat 3S/4S rasmi bersaing dengan bengkel-bengkel bebas.

Situasinya jadi lebih teruk ketika melibatkan baik pulih kemalangan. Disebabkan sekaran waranti, pembaik pulih persendirian berdepan dengan halangan yang membolehkan mereka untuk melakukan baik pulih kenderaan baru yang masih di bawah waranti, menjadikan satu-satunya pilihan yang ada hanyalah dalam rangkaian pengeluar sahaja.

Dalam kes di mana pemilik memilih menghantar kereta baru mereka ke bengkel persendirian, ada berlaku situasi pelanggan diminta untuk menandatangani surat pelepasan. Dalam surat ini, dinyatakan bahawa pemilik kenderaan sedar bahawa mereka sedang mendapatkan servis dari bengkel persendirian, dan keseluruhan waranti kenderaan akan terbatal disebabkan itu.

MyCC berkata, ini akan memberi tekanan kepada pemilik kenderaan untuk hanya mendapatkan servis dari bengkel dalam rangkaian rasmi sahaja.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • ömer şahin on Apr 25, 2023 at 4:16 pm

    Saya sedang mencari alat ganti untuk kereta Proton 1998 saya.
    Sebagai contoh, adakah anda menghantar kargo bingkai papan pemuka

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required