LRT Johor Bahru – Nylex tandatangan LOI dengan CRRC Changchun; LRT akan dihubung dengan RTS

LRT Johor Bahru – Nylex tandatangan LOI dengan CRRC Changchun; LRT akan dihubung dengan RTS

Nylex Malaysia telah bercadang untuk mengadakan perbincangan dengan CRRC Changchun Railway Vehicles dari China bagi pembinaan sistem LRT di Johor Bahru, lapor The Edge Markets.

Projek tersebut kini tertakluk kepada kajian kebolehlaksanaan yang sedang dilengkapkan dan pemberian anugerah konsesi oleh kerajaan Johor. Ia dirancang sebagai pembangunan hartanah bersepadu yang dikategorikan sebagai pembangunan berorientasikan transit. Menurut laporan itu lagi, Nylex telah menyatakan dalam pemfailan bursa semalam bahawa ia telah menandatangani surat niat (LOI) dengan CRRC Changchun untuk bagi melengkapkan kajian kebolehlaksanaan tersebut.

Projek LRT ini akan berhubung terus dengan Rapid Transit System (RTS) Link yang sedang dibina antara Johor Bahru dan Singapura dengan kontrak yang dimenangi oleh Ekovest Construction. Menerusi LOI itu, CRRC Changchun bersetuju untuk mengambil projek berkenaan sebagai kontraktor turnkey, dan mengesyorkan penggunaan sistem monorel jenis straddle untuk projek LRT di Johor Bahru itu.

LRT Johor Bahru – Nylex tandatangan LOI dengan CRRC Changchun; LRT akan dihubung dengan RTS

Bagi projek RTS, ia merupakan perkhidmatan rel antara Malaysia dan Singapura menerusi stesen Bukit Chagar di Johor Bahru hingga stesen Woodlands North. RTS menawarkan kapasiti 10,000 penumpang sejam di setiap arah dengan masa perjalanan sekitar lima minit antara dua stesen. Perkhidmatan ini dijangka akan bermula pada 2026.

Walaupun projek kereta api berkelajuan tinggi (HSR) KL-Singapura telah ditamatkan pada awal tahun 2021, RTS Link masih diteruskan sebagai projek rel rentas sempadan antara kedua-dua negara, berbeza daripada projek HSR asal yang menghubungkan Johor dengan Laluan MRT Thomson-East Coast (TEL) di Singapura.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required