Honda masih jenama kenderaan penumpang bukan nasional no.1 di Malaysia, jualan 2022 naik 51%!

Honda masih jenama kenderaan penumpang bukan nasional no.1 di Malaysia, jualan 2022 naik 51%!

Honda Malaysia (HM) mengumumkan bahawa ia telah berjaya menjual sebanyak 80,200 unit kenderaan sepanjang tahun 2022. Ini bukan sahaja membolehkan syarikat tersebut mencapai sasaran jualan 80,000 unit yang ditetapkan, malah ia menunjukkan peningkatan sebanyak 51% berbanding rekod jualan 2021, serta kekal sebagai jenama kenderaan penumpang (tidak termasuk trak pikap) nombor satu Malaysia untuk tahun kesembilan berturut-turut sejak 2014!

“2022 merupakan tahun yang mencabar dengan masalah kekurangan cip global serta bencana banjir yang telah menjejaskan pengeluaran kereta kami. Dengan semangat ‘Challenging Spirit’ kami beralih ke gear yang lebih tinggi pada 2022 dan melepasi sasaran jualan kami dengan sokongan padu daripada semua pemegang taruh,” kata pengarah urusan dan CEO Honda Malaysia Hironobu Yoshimura.

“Kami ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada semua pelanggan dan pengedar kami atas sokongan tidak berbelah bahagi mereka terhadap jenama Honda, serta kerajaan Malaysia untuk lanjutan pengecualian cukai jualan. HM menghargai pelanggan kami, dan kami akan terus berusaha untuk meningkatkan kepuasan pelanggan. Kami bekerjasama rapat dengan pembekal dan pengedar untuk memastikan penghantaran tepat pada masanya untuk pelanggan, terutama mereka yang menempah kereta mereka semasa tempoh pengecualian cukai jualan,” tambahnya.

Tahun lalu Honda Malaysia melancarkan Civic FE pada Januari, diikuti HR-V generasi baharu pada Julai. Manakala pada bulan November, syarikat berkenaan melancarkan varian hybrid yang juga model paling atas untuk Civic iaitu Civic RS e:HEV.

Model paling laris bagi Honda Malaysia sepanjang 2022 adalah City yang mewakili 36% dari jumlah keseluruhan jualannya. City Hatchback pula menyumbang jualan sebanyak 20%, manakala HR-V pula adalah 14%. Dari segi geografi pula, 51% jualan Honda adalah dari bahagian tengah Semenanjung Malaysia, 19% dari selatan dan 17% dari utara.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required