Tujuh kesalahan trafik tidak akan dikompaun ketika Tahun Baru Cina; pesalah akan terus ke mahkamah

Tujuh kesalahan trafik tidak akan dikompaun ketika Tahun Baru Cina; pesalah akan terus ke mahkamah

Sempena Ops Bersepadu dan Kempen Keselamatan Jalan Raya Bersempena Perayaan Tahun Baharu Cina Peringkat Kebangsaan 2023 yang dilancarkan semalam, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah menyenaraikan tujuh kesalahan utama lalu lintas yang tidak akan dikompaun oleh penguatkuasa, tetapi pesalah akan terus dihadapkan ke mahkamah sekiranya dikenakan tindakan.

Kesalahan tersebut meliputi memotong barisan, memotong di garisan berkembar, tidak mematuhi isyarat lampu merah, memandu melebihi had laju, menggunakan telefon bimbit semasa memandu, tidak memakai tali pinggang atau topi keledar dan memandu di lorong kecemasan.

Dengan slogan “Pandu Cermat, Sampai Selamat”, Ops Bersepadu ini akan berlangsung dari 18-28 Januari 2023 dan melibatkan beberapa agensi lain yang bernaung di bawah dua kementerian itu, seperti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Kerja Raya (JKR), Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan PLUS.

Seramai 2,000 anggota penguatkuasa JPJ akan terlibat dalam operasi tersebut, yang antara lain akan berada juga di dalam bas ekspres, pemantauan melalui Enforcement Based Station (EBS) di 14 lokasi tumpuan di sepanjang lebuhraya serta Ops Khas Motosikal.

Pra Ops Tahun Baru Cina juga akan diadakan dari 14-17 Januari, melibatkan pemeriksaan bas ekspres di 77 buah depoh dan 28 terminal bas utama seluruh negara bagi memastikan keadaan bas layak berada di atas jalan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required