Polis sukar tangkap pemandu cuai dan mabuk jika orang ramai kongsi sekatan jalan raya di Waze

Polis sukar tangkap pemandu cuai dan mabuk jika orang ramai kongsi sekatan jalan raya di Waze

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menyatakan bahawa pihaknya sukar untuk membuat penguatkuasaan sekiranya orang ramai berkongsi lokasi sekatan jalan raya dalam aplikasi Waze.

Menurut Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Azmi Abu Kassim dalam laporan Berita Harian, tindakan berkongsi maklumat itu menyebabkan polis tidak dapat mengambil tindakan ke atas pemandu yang ingkar, terutamanya mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol dan kesalahan trafik lain.

“Orang ramai berpendapat dengan memaparkan keberadaan pihak polis, pemandu akan lebih cenderung untuk memandu dalam keadaan berhati-hati dan sentiasa mematuhi peraturan yang ditetapkan.

“Hakikatnya, ia menghalang penguatkuasaan terhadap pemandu yang ingkar, terutamanya mereka yang memandu di bawah pengaruh alkohol dan kesalahan trafik lain,” katanya.

Polis sukar tangkap pemandu cuai dan mabuk jika orang ramai kongsi sekatan jalan raya di Waze

Berikutan sebilangan masyarakat memberi reaksi negatif terhadap nasihat polis Kuala Lumpur yang meminta orang ramai tidak berkongsi maklumat sekatan jalan raya atau kehadiran polis di aplikasi Waze, Azmi menyatakan bahawa pengguna jalan raya harus sedar bahaya yang akan dihadapi disebabkan oleh kecuaian pemandu, termasuk yang memandu dalam keadaan mabuk, melanggar lampu isyarat dan memandu melawan arus.

“Bagi individu yang tidak pernah terkesan dengan musibah diakibatkan oleh kecuaian dan kelalaian pesalah trafik ini, mereka tidak akan dapat merasakan keperitan dan kesengsaraan yang ditanggung oleh keluarga mangsa.

“Oleh itu, besarlah harapan saya supaya orang ramai terutamanya pengguna jalan raya memberi kerjasama kepada pihak polis daripada cuba membantu mereka yang melakukan kesalahan jalan raya ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required