Mitsubishi masih pengeluar bukan nasional ke-3 terlaris di Malaysia; jualan naik 27% untuk TK22

Mitsubishi masih pengeluar bukan nasional ke-3 terlaris di Malaysia; jualan naik 27% untuk TK22

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) mengumumkan bahawa ia telah menjual sebanyak 24,315 unit kenderaan sepanjang Tahun Kewangan 2022 (TK22 iaitu April 2022 hingga Mac 2023). Ini menunjukkan bahawa syarikat tersebut berjaya menjual 27% lebih banyak kenderaan berbanding tempoh sama tahun sebelumnya.

Angka jualan ini juga merupakan rekod tertinggi pernah dicatatkan oleh MMM sejak ia ditubuhkan pada 2005. Ia juga membolehkan MMM memegang bahagian pasaran sebanyak 3.2%, menjadi jenama bukan nasional ketiga paling laris di Malaysia.

Mitsubishi Xpander masih kekal sebagai MPV bukan nasional paling laris dalam pasaran tempatan, terjual sebanyak 13,794 unit sepanjang TK22. Angka tersebut dilihat naik 52.2% berbanding TK21, dan ia menjadi penyumbang utama jualan keseluruhan dengan mewakili 57%.

Mitsubishi masih pengeluar bukan nasional ke-3 terlaris di Malaysia; jualan naik 27% untuk TK22

Jualan selebihnya adalah disumbangkan oleh trak pikap Mitsubishi Triton yang berjaya dijual sebanyak 10,520 unit. Angka jualan yang dicatatkan Triton ini juga adalah 12% lebih tinggi dari Tahun Kewangan sebelumnya. Dan dengan bahagian pasaran 18% yang dipegang, Triton adalah trak pikap nombor dua paling laris di Malaysia.

“Triton dan Xpander telah menjadi pemangkin kepada pertumbuhan jualan kami pada TK22. Untuk menamatkan tahun kewangan yang berjaya, kami akan terus fokus terhadap penambahbaikan pengalaman pembelian dan perkhidmatan pelanggan untuk memenuhi keperluan pelanggan kami yang semakin berkembang, memastikan pengalaman yang lancar,” kata CEO MMM, Shinya Ikeda.

Beliau turut mengumumkan bahawa untuk perlumbaan Asia Cross Country Rally (AXCR) tahun ini, Mitsubishi Ralliart akan bertanding menggunakan trak pikap Mitsubishi Triton generasi baharu bagi mempertahankan gelaran juara yang telah dirangkul dalam AXCR 2022.

Mitsubishi masih pengeluar bukan nasional ke-3 terlaris di Malaysia; jualan naik 27% untuk TK22

Model produksi Triton generasi kelima berkenaan dijadualkan akan diperkenalkan untuk peringkat global di Thailand tidak lama lagi, dan ia adalah versi produksi untuk trak pikap Mitsubishi XRT Concept yang telah didedahkan di Bangkok International Motor Show (BIMS) 2023 bulan lalu.

Trak pikap perlumbaan sebenar yang bakal dihasilkan dalam spesifikasi FIA T1 Cross Country Prototype itu kelak mungkin akan tampil dengan rupa serupa seperti XRT Concept kerana ia dilihat telahpun menerima perincian seperti rim aloi Work Crag T-Grabic II bersama tayar mud-terrain, dua set tayar gantian pada bed belakang dan juga unit snorkel untuk ‘menyelam’ merentas sungai.

“Penyertaan kami dalam perlumbaan rali bukan hanya akan mencerminkan model Triton baharu tetapi juga merentasi rangkaian luas kenderaan Mitsubishi. Kami optimis tentang masa depan jenama Mitsubishi Motors dan kehadirannya di Malaysia,” tambah Ikeda.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required