Toyota Vios terbabas di Langkawi, dipandu kanak-kanak berusia tiga dan enam tahun untuk ke kedai

Tular pagi ini beberapa video yang memaparkan satu insiden berlaku di Pulau Langkawi, di mana sebuah Toyota Vios terbabas dan didapati ia dipandu oleh sepasang adik beradik lelaki yang masing-masing baru berumur tiga dan enam tahun.

Menerusi video-video tersebut, kejadian itu dipercayai berlaku malam tadi di mana kedua-dua beradik tersebut memandu kereta berkenaan untuk ke kedai, dan ia dipandu dengan cara abangnya mengawal roda stereng sementara adiknya pula mengawal pedal pendikit.

Vios tersebut dilihat mengalami kerosakan yang agak teruk pada bahagian hadapan sebelah kiri susulan kejadian itu. Mujur tiada sebarang kecederaan atau kehilangan jiwa berlaku ketika kereta tersebut terbabas. Sehingga kini belum ada sebarang kenyataan rasmi diumumkan oleh pihak berkuasa berkenaan kejadian ini.

Berdasarkan kejadian-kejadian yang hampir serupa berlaku sebelum ini, ibu bapa atau waris kanak-kanak ini boleh dikenakan tindakan di bawah Seksyen 39(5) Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana membenarkan pemandu bawah umur, memandu/menunggang kenderaan bermotor.

Jadi sama-sama kita beringat, jangan lalai atau membenarkan kanak-kanak di bawah umur ini memandu atau menunggang kenderaan. Kita mungkin boleh sahaja membayar saman sekiranya didapati bersalah, tetapi bagaimana pula jika berlakunya sebarang kehilangan nyawa?

Nasib baik Allah lindung… Allahmdulillah selamat, semoga lepas nie Semua kena hati2 takut terjadi lagi sebegini.. Budak…

Posted by Honeyzone Langkawi on Tuesday, 9 May 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required