Pekerja di Lembah Kelang dianggar luang masa dalam kereta 44 jam sebulan disebabkan kesesakan trafik

Pekerja di Lembah Kelang dianggar luang masa dalam kereta 44 jam sebulan disebabkan kesesakan trafik

Keadaan trafik di jalan raya semakin teruk sejak baru-baru ini dan menurut Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Kimia dan Persekitaran Fakulti Sains Gunaan, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dr Ismaniza Ismail, ia boleh memberi pelbagai kesan negatif kepada pengguna jalan raya.

Beliau memberitahu perkara ini kepada Harian Metro, sambil mengatakan bahawa setiap hari, mereka yang berulang-alik ke tempat kerja terpaksa meluangkan masa kira-kira sejam ke dua jam di dalam kenderaan.

“Bayangkan berapa banyak masa terbuang setiap hari akibat kesesakan jalan raya. Katakan setiap pagi, seorang pekerja bangun awal untuk pergi ke tempat kerja dan pulang awal untuk mengelakkan kesesakan lalu lintas. Walaupun cukup lapan jam waktu bekerja harian, hakikatnya tetap ada sejam dua yang ‘hilang’ dalam perjalanan,” kata Ismaniza.

Beliau juga menambah bahawa perkara ini boleh memberi kesan kepada produktiviti. “Sekiranya purata gaji sejam ialah RM7, didarab dengan dua jam dan 22 hari bekerja, kerugian produktiviti dianggarkan RM308 sebulan yang ‘terbazir’ di atas jalan.

Pekerja di Lembah Kelang dianggar luang masa dalam kereta 44 jam sebulan disebabkan kesesakan trafik

Selain daripada itu, Ismaniza juga mengaitkan pembaziran masa di dalam kenderaan waktu kesesakan ini dengan masalah fizikal, emosi dan mental seseorang individu, seterusnya memberi kesan kepada persekitaran bekerja.

Untuk mengatasi masalah ini, beliau antaranya mencadangkan waktu kerja fleksibel. “Minggu kerja fleksi yang menawarkan pilihan hari bekerja seperti yang diamalkan di banyak negara maju atau bekerja dari rumah juga adalah alternatif yang boleh meningkatkan produktiviti kerja kerana kurang risiko terperangkap dalam kesesakan. “Namun, ini tidak dapat dimanfaatkan oleh pekerjaan tertentu seperti guru yang tiada pilihan untuk keluar bekerja dan juga pengguna jalan raya yang menghantar anak ke sekolah,” kata beliau.

Naik taraf kualiti perkhidmatan awam sedia ada juga antara penyelesaian yang dibangkitkan. “Sudah tentu juga jadual perjalanan sesebuah pengangkutan awam itu perlu efisien, agar tidak jadi seperti lari dari mulut harimau, masuk ke mulut buaya,” kata Ismaniza.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required