Harga alat ganti kenderaan naik 25%-60%, isu kekurangan bekalan menjadi antara faktor – laporan

Harga alat ganti kenderaan naik 25%-60%, isu kekurangan bekalan menjadi antara faktor – laporan

Kenaikan harga barangan sedunia bukanlah suatu perkara yang mengejutkan apatah lagi selepas sektor ekonomi dibuka sejurus sekatan pergerakan akibat pandemik Covid-19 ditarik balik. Walau bagaimana pun, ekonomi dunia yang lesu hingga mengakibatkan kenaikan kadar inflasi sekaligus mendorong peningkatan harga barangan tidak dapat dielakkan.

Harga alat ganti kenderaan juga turut terkesan hingga memberikan beban terhadap pengguna akhir. Presiden Persatuan Peniaga Aksesori Automotif Malaysia, Lim Bee Choo, berkata bekalan alat ganti yang terjejas teruk di peringkat global sejak pandemik, ditambah pula dengan konflik Rusia-Ukraine serta perang harga USA-China menjadi punya utama kenaikan harga alat ganti naik hingga 25%.

“Terdapat kekurangan alat ganti, terutamanya untuk kenderaan buatan Eropah. Ini telah menyebabkan harga meningkat kira-kira 25%,” katanya seperti yang dilaporkan oleh The Star.

Tambah beliau, Eropah juga sedang berhadapan dengan krisis tenaga selepas Rusia menggantung bekalan ke benua terbabit berikutan sekatan Kesatuan Eropah.

“Tanpa tenaga, kilang tidak dapat beroperasi,” sambungnya lagi.

Selain itu, kataya, dasar sifar-Covid, di mana larangan pergerakan telah dilaksanakan jika terdapat wabak, juga telah menganggu bekalan alat ganti untuk kenderaan Jepun dan Korea Selatan.

“Kebanyakan komponen kenderaan Jepun dan Korea Selatan diperbuat di China, jadi polisi ini memberi kesan terhadap bekalan. Bukan itu sahaja, harga minyak enjin dan tayar juga meningkat disebabkan situasi global ini,” katanya.

Presiden Persatuan Usahawan Automotif Prosper Malaysia, Mohd Karim A. Rahman pula berkata, kenaikan harga alat ganti sehingga 60% adalah bergantung pada komponen yang perlu ditukarkan.

Harga alat ganti kenderaan naik 25%-60%, isu kekurangan bekalan menjadi antara faktor – laporan

“Selain alat ganti, harga tayar, minyak enjin, dan minyak pelincir juga meningkat antara 10% dan 15%. Harga minyak pelincir biasanya naik sekitar 2% hingga 3% setiap dua ke tiga tahun, namun tahun ini harganya naik dua kali ganda,” katanya.

Tambah belia, disebabkan kenaikan harga alat ganti, mekanik perlu berbincang dengan pelanggan terlebih dahlu berkenaan dengan harganya sebelum menempah alat ganti terbabit.

“Biasanya, kami akan mengambil masa kira-kira seminggu untuk menempah alat ganti daripada pembekal kami tetapi pada masa kini, alat ganti itu akan mengambil masa sebulan untuk sampai,” katanya sambil menambah bahawa harga akhirnya akan ditanggung oleh pelanggan sendiri.

Mohd Karim turut menasihatkan pemilik kenderaan supaya berhati-hati dengan alat ganti yang dijual secara dalam talian kerana kualiti produk mungkin diragui.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required