Bekas jurutera Volkswagen dipenjara 40 bulan dan saman RM853k kerana watak utama dalam Dieselgate

Bekas jurutera Volkswagen dipenjara 40 bulan dan saman RM853k kerana watak utama dalam Dieselgate

Seorang bekas jurutera Volkswagen, James Liang telah dijatuhkan hukuman lebih berat daripada yang disangkakan, iaitu penjara 40 bulan dan saman US$200,000 (RM853,032) kerana kerana memainkan peranan utama dalam skandal Dieselgate –
yang telah memberi kesan buruk kepada pengeluar dari Jerman itu.

Menurut laporan The Detroit News, Liang, 63 tahun adalah individu pertama yang terlibat dalam skandal itu yang dijatuhkan hukuman penjara. Beliau dikatakan menjadi perancang dalam menghasilkan perisian untuk alat pengubah emisi dan selepas itu terus memfailkan permohonan meringankan hukuman kerana membantu menyelesaikan kes tersebut.

“Kejadian ini memberi mesej yang kuat kepada mereka. Kita tidak melihat banyak individu dijatuhkan hukuman bersalah akibat salah laku korporat, jadi ini adalah salah satu kes yang sangat jarang,” kata profesor Wayne State University dan bekas pendakwa persekutuan, Peter Henning.

Bekas jurutera Volkswagen dipenjara 40 bulan dan saman RM853k kerana watak utama dalam Dieselgate

Hukuman yang dijatuhkan kepada Liang adalah lebih berat berbanding apa yang dicadangkan oleh pendakwa, iaitu tiga tahun penjara dan saman $20,000 (RM85,303). Hukuman yang berat ini menimbulkan kemungkinan besar bahawa eksekutif Volkswagen yang pernah didakwa sebelum ini tidak boleh meninggalkan Jerman bagi mengelakkan tindakan selanjutnya.

“Konspirasi yang berlaku secara besar dan menipu pengguna Amerika ini sekaligus menyerang dan memusnahkan asas kepada sistem ekonomi. Kerjasama serta kekesalan anda memang diketahui, tetapi ia tidak boleh dianggap sebagai alasan salah laku,” kata Cox kepada Liang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required