Thai cadang skim Eco EV baharu bagi kereta elektrik mampu milik – Toyota, Honda, Nissan tolak tawaran

Thai cadang skim Eco EV baharu bagi kereta elektrik mampu milik – Toyota, Honda, Nissan tolak tawaran

Thailand telah mengasingkan skim kereta eko dan EV beberapa kali. Program ini untuk beberapa jenis kenderaan – kereta kecil mampu milik, yang mana dua fasa telah diperkenalkan; dan hibrid, plug-in hybrid atau elektrik – dan pengeluar kereta tertarik dengan pengecualian cukai dan pelepasan untuk usaha mereka.

Terkini, kerajaan Thai sedang merangka skim lain, dan program Eco EV ini digabungkan sedikit bagi kedua-dua skim terdahulu, seperti nama yang disarankan. Kereta eko elektrifikasi mampu milik disasarkan, dan Office of Industrial Economics (OIE) negara berkenaan telah bertemu dengan Toyota, Honda dan Nissan untuk berbincang mengenai skim dan menawarkan insentif.

“Eco EV bertujuan untuk menutup sebarang kelemahan selepas kerajaan melancarkan skim EV pada akhir bulan Mac 2017, kerana skim ini tidak menjadi penghalang kepada skim eko-kereta semasa. OIE telah mendapati bahawa skim EV yang sedia ada tidak berkesan untuk meningkatkan pengeluaran pasaran besar-besaran EV dan mempersiapkan pembuatan komponen penting EV, “kata Ketua Pengarah OIE, Nattapol Rangsitpol, yang dilaporkan oleh Bangkok Post.

Thai cadang skim Eco EV baharu bagi kereta elektrik mampu milik – Toyota, Honda, Nissan tolak tawaran

Nattapol memperincikan skim EV semasa sebagai “tiket terbuka dan percuma” untuk pengeluar kereta menghasilkan sebarang kereta eko dalam apa jua segmen kenderaan. “Tapi terdapat hanya EV hibrid mewah yang berharga melebihi satu juta baht, sama seperti sebelum skim,” katanya.

Cadngan OIE adalah untuk kereta hibrid pertengahan yang akan ditukar menjadi eco EV yang mampu milik. “Hibrid pertengahan di bawah prorgam Eco EV boleh menawarkan harga dari 500,000 hingga 700,000 baht, bersamaan dengan kereta eko yang terdapat di pasaran tempatan, “kata Nattapol. Jabatan eksais negara mengatakan bahawa Eco EV boleh dikenakan cukai sehingga 4%, setanding dengan hibrid dan jauh lebih rendah daripada 10-14% kereta eco hari ini.

Walau bagaimana pun, tiga pengeluar kereta Jepun terkemuka yang mempunyai pangkalan di Thailand – Toyota, Honda dan Nissan – secara terbuka menolak tawaran tersebut. Wakil OIE berkata syarikat-syarikat terbabit mahu menunggu mekanisme pasaran dan untuk insentif cukai eksais EV luput pada 2025.

Thai cadang skim Eco EV baharu bagi kereta elektrik mampu milik – Toyota, Honda, Nissan tolak tawaran

Walau bagaimana pun “menjelang 2025, Eco EV, tidak sesuai untuk landskap teknologi dan industri automotif Thailand yang akan jauh di belakang negara lain, “katanya.

Ketiga-tiga pengeluar kereta itu meminta lanjutan satu tahun untuk tawaran tersebut. Nattapol berkata OIE akan terus bekerja pada program ini dengan syarikat kereta eko lain. Selain Toyota, Honda dan Nissan, peserta kereta eko lain ialah Mitsubishi, Suzuki dan Mazda.

Bagi yang menerima insentif Lembaga Pelaburan EV Thailand setakat ini termasuk Mazda dan Toyota untuk kategori hibrid biasa, ditambah dengan Mercedes-Benz, BMW dan SAIC Motor (MG) untuk kategori PHEV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required