Audi hanya lancarkan kenderaan elektrik tulen mulai 2026, hentikan enjin petrol, diesel menjelang 2033

Audi hanya lancarkan kenderaan elektrik tulen mulai 2026, hentikan enjin petrol, diesel menjelang 2033

Telah pun melancarkan kenderaan elektrik (EV) dengan barisan e-tron, baru-baru ini Audi menyatakan mereka hanya akan melancarkan model EV tulen mulai tahun 2026. Berita ini disahkan hasil kenyataan yang diambil dari CEOI Audi, Markus Duesmann.

Baru-baru ini Duesmann berkata dalam Festival Greentech 2021 di Berlin, “Melalui kekuatan inovatif kami, kami menawarkan kepada para pelanggan pilihan mobiliti yang berkekalan dan tiada-karbon. Saya percaya dengan kejayaan teknologi dan inovasi.”

Untuk menyokong langkah ini, jenama Jerman ini akan mula menghentikan pengeluaran enjin pembakaran dalaman secara berperingkat. Ia dijangka berlangsung sehingga 2033, walau pun ia hanya akan ditentukan oleh perundangan dan permintaan pelanggan. Namun syarikat ini menjangkakan China akan terus membeli kenderaan petrol dan diesel menjelang tahun 2033, jadi ia mungkin akan terus membekalkan kenderaan dengan enjin berkenaan tetapi dipasang secara tempatan (CKD).

Audi hanya lancarkan kenderaan elektrik tulen mulai 2026, hentikan enjin petrol, diesel menjelang 2033

Audi menambah ia sudah pun melancarkan lebih banyak kenderaan elektrik berbanding enjin konvensional pada tahun ini, termasuk model e-tron GT danQ4 serta Q4 Sportback e-tron; dan merancang untuk melancarkan lebih daripada 20 EV menjelang tahun 2025. “Dengan perancangan ini, kami telah membuat keputusan yang jelas untuk melakukan peralihan untuk ke era elektrifikasi. Kami telah memberi isyarat bahawa Audi sudah bersedia untuk ke arah itu,” ujar Duesmann.

Tetapi strategi untuk elektrifikasi hanya boleh berjalan lancar dengan adanya sokongan infrastruktur, jadi Audi sedang memperluaskan rangkaian pengecasan, melancarkan projek hab pengesaran dengan sistem tempahan sendiri pada beberapa minggu lalu. Syarikat ini juga bekerjasama dengan pembekal tenaga untuk mempromosikan sumber tenaga yang diperluaskan serta boleh diperbaharui.

Walau bagaimana pun, Audi masih meneruskan usaha untuk meningkatkan kecekapan enjin pembakaran dalaman sehinggalah masanya telah tiba untuk menghentikannya. Duesmann turut berkata, “Enjin pembakaran dalaman terakhir Audi akan menjadi yang terbaik yang pernah kami buat.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required