PEMULIH: Moratorium pinjaman bank ditawarkan untuk semua rakyat M’sia selama 6 bulan tanpa syarat

PEMULIH: Moratorium pinjaman bank ditawarkan untuk semua rakyat M’sia selama 6 bulan tanpa syarat

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengumumkan enam bulan moratorium bayaran pinjaman bank untuk semua rakyat Malaysia. Ia adalah sebahagian dari Pakej Perlindungan Rakyat dan Pemulihan Ekonomi (PEMULIH) yang dirangka oleh kerajaan bagi membantu rakyat yang terjejas atas perlaksanaan Sekatan Pergerakan Penuh (SPP) yang telah bermula hampir sebulan kerana peningkatan jangkitan wabak COVID-19 yang semakin teruk.

Moratarium yang diberikan kali ini adalah serupa dengan yang ditawarkan ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 1.0 pada tahun lalu. Ia tidak ditawarkan secara bersasar untuk golongan B40 sahaja, tetapi adalah untuk semua orang termasuk kepada kumpulan T20 dan juga usahawan kecil.

Untuk layak menerima penangguhan bayaran pinjaman dari bank ini, tiada sebarang syarat mahupun dokumen diperlukan. Anda hanya perlu memohon dengan bank masing-masing bermula 7 Julai ini dan menandatangani perjanjian pembiayaan yang telah diubah.

Kelulusan adalah automatik untuk peminjam individu. Industri kecil dan sederhana (IKS) juga boleh memohon, namun bukan untuk semua syarikat, ia tertakluk kepada penilaian oleh pihak bank (tidak automatik).

“Saya berharap inisiatif moratorium ini dapat sedikit sebanyak membantu peminjam individu dan PKS dalam menguruskan aliran tunai mereka semasa tempoh yang mencabar ini. Walau bagaimanapun, saya juga ingin berpesan gunalah tawaran ini dengan sebaiknya dan jika tidak mendesak, janganlah membuat tambahan komitmen kewangan lain,” kata Perdana Menteri dalam ucapannya petang tadi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required