Bosch China hadkan penghantaran produk berikutan kekurangan bekalan cip semikonduktor dari Malaysia

Bosch China hadkan penghantaran produk berikutan kekurangan bekalan cip semikonduktor dari Malaysia

Dalam satu hantaran di WeChat pada 17 Ogos, David Xu, Naib Presiden Bosch China mendedahkan bahawa pembekal semikonduktor yang beroperasi di Malaysia — spesifiknya di Muar, Johor — telah menutup beberapa jalur pengeluarannya sehingga 21 Ogos.

Menurut Xu, kilang pembekal berkenaan telah ditutup selama beberapa minggu sebelum ini, kemungkinan besar akibat kekangan dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang mengarahkan kilang yang bukan perkhidmatan perlu (termasuk kilang kenderaan dan semikonduktor) terkesan teruk.

Dengan peraturan yang dilonggarkan sedikit ketika ini seperti yang telah diumumkan, kilang-kilang dalam kategori perkhidmatan tidak perlu juga telah dibenarkan untuk beroperasi semula, walaupun dengan kapasiti staf terhad, bergantung kepada jumlah yang telah divaksin.

Bosch China hadkan penghantaran produk berikutan kekurangan bekalan cip semikonduktor dari Malaysia

Xu menambah, dengan hanya beberapa sahaja jalur pengeluaran yang beroperasi di kilang itu, kemampuan Bosch untuk mengeluarkan ESP/IPB, VCU, TCU dan beberapa lagi cip lain akan menerima kesan langsung, dengan bekalan dijangka akan mengalami pengurangan ketara sepanjang Ogos. Dalam hantarannya, beliau juga memaklumkan lebih daripada 3,000 pekerja di Muar turut terkesan daripada penutupan operasi tersebut.

Bosch China merupakan pembekal penting kepada pengeluar kenderaan di Chian seperti Nio dan Tesla, memandangkan cip adalah sangat penting untuk pengeluaran kenderaan elektrik mereka. Autotech News melaporkan Pengasas dan CEO Xpeng, Xiaopeng, baru-baru ini meluahkan di media sosial kerisauannya berkaitan kekurangan bekalan cip akibat kesan pandemik ketika ini.

Laporan berkenaan itu juga menyatakan ada lebih daripada 50 pengeluar semikonduktor berpangkalan di Malaysia, dengan Bosch menjadi antara nama besar selain Intel, Infineon, NXP dan Texas Instrument. Kapasiti ujian dan pempake tempatan yang ada di sini merangkumi kira-kira 13% daripada kapasiti keseluruhan global.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required