Acura CDX – crossover yang diasaskan dari Honda HR-V membuat penampilan sulungnya di Beijing

Acura-CDX-Beijing-2016-1_BM

Acura secara rasminya telah mendedahkan SUV kompak premium terbaharu mereka iaitu Acura CDX pada Beijing Motor Show 2016 yang sedang berlangsung. Crossover yang diproduksi oleh kerjasama Guangzhou-Honda berasaskan Honda HR-V ini akan bersaing dengan Mercedes-Benz GLA dan Audi Q3 dalam pasaran. CDX dijadualkan akan menembusi pasaran di China pada suku keempat tahun ini dan dijual pada harga bermula 250,000 yuan (RM150,235) hingga 300,000 yuan (RM180,282).

Walaupun dibina daripada asas yang sama, CDX diukur 201 mm lebih panjang, 68 mm lebih lebar dan jarak roda 50 mm lebih panjang dari HR-V. Tetapi dari segi ketinggian, CDX adalah 5 mm lebih rendah. Walau bagaimanapun, CDX masih berkongsi banyak komponen dengan HR-V.

Selain berbeza dari segi dimensi, rekaan keseluruhan CDX juga adalah berlainan. Menerapkan Acura Precision Concept pada bahagian hadapan, CDX diberikan gril hadapan berbentuk berlian menempatkan logo Acura yang besar ditengah-tengah dan diapit dengan lampu hadapan LED penuh berbentuk permata. Ia juga turut dilengkapi dengan lampu kabus LED yang diletakkan pada setiap sisi bampar hadapan.

Acura-CDX-Beijing-2016-2_BM

Profil sisi CDX ini menampilkan sedikit perubahan daripada versi konsepnya yang diberi nama Acura Concept SUV-X, ditayangkan tiga tahun lalu. Walaupun begitu, garisan-garisan karekternya masih lagi kekal. Pada model produksi yang ditayangkan ini, ia dilengkapi dengan roda aloi opsyenal bersaiz 18-inci.

Lampu belakang SUV ini menampilkan rekaan yang menyamai rekaan pada lampu hadapan dan kedua-duanya dihubungkan dengan kemasan hitam yang merentangi pintu tailgate belakang. Logo Acura diletakkan dibawah kemasan tersebut. Unit-unit reflektor ditempatkan di kedua-dua sisi bampar belakang, manakala lampu kabus tunggal diletakkan dibahagian bawah bampar tersebut serta diapit oleh dua tip ekzos berbentuk segi empat.

Juga berbeza berbanding HR-V, CDX dikuasakan dengan enjin L15B9 VTEC Turbo berkuasa 182 hp dan tork 240 Nm (5 hp dan 14 Nm lebih berkuasa dari enjin L15B8 VTEC Turbo Civic). Enjin tersebut dipadankan dengan kotak gear klac berkembar lapan-kelajuan automatik baharu dari Acura. Tidak seperti kotak gear klac berkembar dari pengeluar lain yang menggunakan klac kering dalam transmisi tersebut, Acura menggantikannya dengan unit torque converter yang memberikan penukaran gear yang lebih lembut pada kelajuan rendah. CDX juga hadir dengan dua pilihan pacuan sama ada pacuan hadapan sepenuhnya atau varian pacuan semua roda (AWD).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required