Ford Malaysia anjur program Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup (DSFL) bersama pelajar UIA

Ford_DSFL_IIUM-2

Ford Motor Company meneruskan usahanya untuk meningkatkan kesedaran tentang keselamatan jalan raya menerusi program Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup (DSFL). Baru-baru ini, ia menganjurkan bengkel tersebut untuk para pelajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA).

Para pelajar UIA merupakan kumpulan terbaharu yang menyertai program DFSL Ford, selepas sesi sama dianjurkan untuk pelajar German Malaysian Institute, Taylor’s University dan Malaysian Multimedia University.

“Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup merupakan satu program latihan pemandu secara amali yang fokus untuk meningkatkan kesedaran dalam kalangan pemandu dan keselamatan jalan raya,” kata Pengarah Urusan Malaysia dan Pasaran Membangun Asia Pasifik, Ford Motor Company, David Westerman.

Ford_DSFL_IIUM-1

Sama seperti bengkel DSFL lain, ia dianjurkan secara percuma. Sesi-sesi latihan ini dibina khas untuk menangani risiko-risiko yang dihadapi oleh pemandu-pemandu muda di atas jalan raya.

Misalnya situasi-situasi yang tidak dijangka, risiko pemanduan yang terganggu kerana menggunakan telefon bimbit ketika memandu, mengenal pasti bahaya, mengurus kelajuan dan pentingnya memastikan tempat duduk kanak-kanak dipasang dengan betul.

Para peserta turut mendapat pengetahuan berguna berkaitan pemanduan selamat melibatkan pelbagai topik termasuklah kawalan stereng, under-steer dan over-steer, tip-tip memandu di lebuh raya serta dalam keadaan hujan.

Ford_DSFL_IIUM-3

Program DSFL menggalakkan pemanduan selamat apabila mengajar para peserta supaya membuat keputusan yang bijak ketika memandu, sekali gus mengurangkan risiko berlakunya kemalangan.

“Kebanyakan kemalangan boleh dielakkan. Sebab itulah Ford bersungguh-sungguh mahu meningkatkan kesedaran orang ramai ketika berada di atas jalan raya. Di samping memberi pemandu pengetahuan sewajarnya menerusi program Kemahiran Pemanduan Seumur Hidup ini,” tambah Westerman.

DSFL merupakan program utama tanggungjawab korporat sosial (CSR) global Ford. Di Asia, Ford DSFL telah dilaksanakan dengan jayanya untuk melatih pemandu yang sudah mempunyai lesen dari semua peringkat umur selama sembilan tahun. Selain Malaysia, latihan DSFL turut diadakan di China, India, Indonesia, Myanmar, Taiwan, Thailand, Vietnam dan Filipina.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required