Aston Martin Vanquish Zagato – Terhad 99 unit sahaja

Aston-Martin-Vanquish-Zagato-03

Aston Martin Vanquish Zagato bukan lagi sekadar model konsep. Gaydon telah mengumumkan kerjasama terkini dengan pereka terkemuka Itali Zagato, bagi melahirkan Aston Martin Vanquish Zagato sebagai model produksi. Walau bagaimana pun, ia hanya akan diproduksi dalam jumlah yang terhad iaitu 99 unit sahaja.

Pembuat kereta Britain itu berkata, Vanquish Zagato akan diproduksikan agak mirip dengan model konsep yang pernah dipertontonkan di Lake Como. Jentera GT ini adalah bancuhan kekemasan dan keupayaan Aston Martin dengan padanan rekaan karakteristik Zagato.

Keseluruhan badannya disaluti dengan gentian karbon, Manakala perumah kacanya pula membaluti seluruh badannya termasuk visor, malah jejalur sisi diolah dengan evolusi terkini yang merentasi dari gerbang roda ke pintu, sama seperti model baharu DB11. Satu lipatan tajam pada roda belakang turut diubah menjadi rusuk belakang, hingga ke garisan bumbung.

Aston-Martin-Vanquish-Zagato-06

Bahagian belakangnya juga nampak memiliki persamaan dengan profil aerodinamik DB11, dilengkapi dengan spoiler dan hatch yang boleh ditarik balik untuk akses yang lebih mudah. Ambang gentian karbon juga menjalari pada bahagian bawah badan dari hadapan ke belakang, hingga ke ekzos berkembar. Malah turut menampilkan bumbung double-bubble yang merupakan signatur bagi Zagota.

Selain itu, ia turut menampilkan lampu baharu dengan reflektor lampu belakang seperti Zagota klasik, serta teknologi LED mirip dengan Aston Martin Vulcan. Sementara cermin sisinya pula kelihatan sama seperti One-77.

Bahagian dalamnya, ia turut dipadankan bersama gentian karbon dengan konsep bayangan dan kekemasan tembaga serta pilihan kulit anilin. Malah turut menampilkan jahitan paten lapis unik ‘Z’ pada tempat duduk dan panel pintu, serta sulaman ‘Z’ pada perehat tangan dan jahitan pada konsol tengah.

Jentera ini bakal dijanakan oleh enjin 6.0 liter V12 yang telah dipertingkatkan dengan kuasa 600 PS, mampu dipacu dari 0-96 km/j dalam hanya 3.5 saat. Malah sistem suspensinya juga telah dilaras semula bagi memberikan “pengalaman pemanduan GT yang lebih unik dan spesifik bagi model Vanquish Zagato.

Vanquish Zagato merupakan projek kereta kelima yang menerima kerjasama ini sejak lima dekad yang lalu. Ia bermula dengan model perlumbaan DB4 GT Zagato pada tahun 1960, yang kini memiliki nilai melebihi £10 million. Selain itu, V8 Vantage Zagato dilancarkan pada 1986, DB7 Vantage Zagato (2002) dan V12 Vantage Zagato (2011). Perhantaran pertama Vanquish Zagato ini dijangka bermula pada suku pertama 2017.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required