Enjin Infiniti baharu tampil teknologi nisbah mampatan bervariasi akan membuat penampilan sulung di Paris

Enjin Infiniti VC-T

Infiniti bakal menjadi pengeluar pertama dalam dunia yang akan menjual kenderaan mereka dilengkapi dengan enjin nisbah mampatan bervariasi apabila enjin VC-T mereka mula menembusi pasaran kelak, lapor Autocar.

Enjin serba baharu 2.0 liter empat-silinder berkenaan didakwa akan memberikan “ekonomi seperti enjin diesel dan kuasa serta kelancaran seperti enjin V6”. Ia akan menggantikan enjin 3.5 liter V6 Infiniti bentangan melintang sedia ada dan dijangka akan menjana crossover tujuh tempat-duduk GX80 yang akan menembusi pasaran pada masa hadapan. Enjin ini juga dijangka akan menjana model Q30 dan QX30, dan akan dipamerkan buat pertama kali pada Paris Motor Show Oktober nanti.

Menurut jurutera Infiniti, enjin produksi dengan pendesak turbo ini akan menghasilkan kuasa 270 bhp dan tork maksima 390.5 Nm serta 27% lebih ekonomikal berbanding enjin petrol konvensional dengan kapasiti yang sama. Ini menjadikannya ia sebuah enjin yang mempunyai penjimatan seperti enjin diesel 2.0 liter tipikal.

Jurutera Infiniti juga memberitahu Autocar tahap NVH dan karekter enjin ini juga sama sepert enjin V6. Enjin VC-T ini juga difahamkan lebih murah untuk dibina berbanding enjin diesel Euro-6 tipikal.

Enjin Infiniti VC-T_2

Enjin VC-T ini mempunyai dua sistem pancitan selari, satu pancitan terus ke kebuk pembakaran dan satu lagi ke manifold kemasukan. Kedua-dua sistem pancitan berkenaan boleh ditukar sama ada menggunakan mod pembakaran biasa atau mod penjimatan bahan api kitaran pembakaran Atkinson.

Nisbah mampatan enjin VC-T ini boleh berubah secara lancar dari 8:1 (ideal untuk prestasi tinggi) hingga 14:1 (untuk kecekapan tinggi) dengan lengan penggerak mekanikal yang dihubungkan pada rod penghubung omboh menerusi slot pada sisi blok enjin.

Rod penghubung direka dengan dua bahagian dan bersambung dengan penghubung jenis tuil. Lengan penggerak (beroperasi menggunakan motor elektrik yang diletakkan pada bahagian luar blok enjin) akan menggerakan penghubung-penghubung ini, dan akan menggubah jarak pergerakkan omboh. Pergerakkan yang panjang (TDC lebih tinggi) akan memberikan nisbah mampatan maksimum 14:1 manakala dengan pergerakan lebih pendek (TDC lebih rendah) akan memberikan nisbah mampatan terendah 8:1.

Jurutera Infiniti turut memberitahu pembinaan enjin VC-T ini telah pun dimulakan sejak tahun 1998, dan boleh dihibridkan untuk mencapai ekonomi 10% lebih baik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required