GIIAS 2016: Royal Enfield Himalayan, enjin L410

Royal Enfields Himalayan 2016 BM 21

Jika ada yang tertanya-tanya mengapa pasaran motosikal di Indonesia lebih menarik dan kerap mendapat model-model baharu terlebih dahulu berbanding pasaran lain, jawapannya ialah skala dan saiz pasaran yang tersedia di sana. Sebab itulah, pengenalan global sulung seperti yang kita saksikan bagi jentera Honda CBR250RR 2016 sebelum ini turut berlangsung di sana terlebih dahulu.

Begitu juga dengan jentera dua roda dari pengeluar India ini, Royal Enfield Himalayan 2016 yang membuat penampilan di GIIAS 2016. Ia menggunakan enjin rekaan terbaharu yang dibangunkan, L410 411 cc overhead cam, silinder tunggal dengan sejukan udara/cecair. Model terbaharu ini ‘lari’ dari model Bullet, yang tidak banyak berubah sejak mula diperkenalkan pada 1949.

Enjin baharu berkenaan didakwa mampu menghasilkan kuasa sebanyak 24.5 hp pada 6,500 rpm dan 32 Nm tork pada 4,500 rpm. Transmisi pula menggunakan kotak gear lima kelajuan.

Reka bentuknya mengambil pendekatan rekaan sebuah motosikal dual-purpose; kedudukan yang tinggi, rim 21 inci di bahagian depan manakala 17 inci dibahagian belakang. Ketinggian tempat duduk ialah 800mm. Berat basahnya pula ialah 183 kg. Ia sebuah jentera yang direka untuk kegunaan pada permukaan yang pelbagai dan jelajah.

Antara ciri lainnya adalah sistem gantungan depan yang menggunakan fork berdiameter 41 mm, dengan jarak mendapan 200 mm. Bahagian belakang pula menggunakan penyerap hentak tunggal, dengan jarak mendapan 180 mm. Bagaimana pun, tidak dapat dipastikan sama ada ia dari jenis tetapan boleh laras atau sebaliknya.

Pelindung di bahagian depan jentera ini adalah ciri standard. Begitu juga dengan kerangka untuk membawa beg barangan dibelakang; ia diperbuat daripada kimpalan besi biasa untuk memudahkan kerja-kerja baik pulih sekiranya perlu.

Lampu belakang dari jenis LED, sementara di depan hanya menggunakan lampu halogen biasa. Panel meter pula kekal menggunakan paparan analog, yang digandingkan dengan paparan LCD bagi bacaan odometer.

Royal Enfields Himalayan 2016 dijangka berkemungkinan besar akan dilancarkan bagi pasaran Indonesia tahun hadapan. Ketika ini, anggaran harganya masih belum diumumkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required