Honda-CBR250RR-2

Yang dinantikan oleh peminat motosikal 250 cc sudah tiba, setidak-tidaknya di negara jiran, Indonesia. Honda CBR250RR 2016 yang bakal menggantikan model terdahulu, CBR250R sudah pun membuat penampilan global yang pertama di Indonesia melalui pengedarnya di sana, PT Astra Honda Motor.

Sama seperti desas-desus yang bertiub sebelum ini, Honda CBR250RR sah menggunakan enjin 250 cc selari berkembar, dengan lapan injap dan sejukan cecair. Ciri baru bagi model ini adalah penggunaan sistem ride-by-wire, dengan tiga mod enjin.

Penggunaan ekzos berkembar di bahagian belakang, serta ciri lampu utama LED berkembar di bahagian depan memberikan imej yang jitu bagi versi terbaru jentera ini. Seperti yang ditampilkan pada model konsep Light Weight Super Sports Concept terdahulu, ia menggunakan brek cakera tunggal di depan dan belakang, dengan fork terbalik. Sistem gantungan belakang menggunakan sistem Pro-Link yang dibangunkan Honda, dengan lima posisi tersedia sebagai pilihan.

Tiga warna ditawarkan sebagai pilihan, iaitu Racing Red, Anchor Grey Metallic dan Matte Gunpowder Metallic. Model ini turut menampilkan apa yang Honda kenali sebagai layered cowl, direka untuk mengoptimumkan aliran udara dan aerodinamik motosikal berkenaan.

Di Indonesia, dua versi akan ditawarkan; model tanpa ABS pada harga 63-65 juta Rupiah (RM19.5K – 21K) dan model dengan ABS pada harga sekitar 69-70 juta Rupiah (anggaran RM21,500). Model sama turut akan diperkenalkan untuk pasaran Jepun dalam tahun ini.