‘Gentleman’s Racer’ diperbuat daripada gentian karbon; enjin Aprilia RSV4 dengan kuasa lebih 200hp

Custom RSV4-6

Uniknya sebuah motosikal kustom adalah ia memberikan kebebasan kepada perekanya untuk menyampaikan mesej yang diingini. Bagi Rolf van der Heide dari VanderHeide Motorcycles yang beroperasi di Belanda, beliau mahukan sebuah motosikal paling cantik, lincah, pantas dan boleh digunakan di atas jalan biasa.

Hasilnya adalah ini, motosikal yang digelar sebagai ‘Gentleman’s Racer’ dan menggunakan enjin empat silinder 1,000cc V4 daripada Aprilia RSV4 yang mampu menghasilkan lebih daripada 200hp secara maksimum.

Perkara yang lebih menarik adalah penggunaan gentian karbon secara menyeluruh pada motosikal ini termasuk kerangka monocoque satu unitnya, fork hadapan, lengan ayun dan rim.

Biasanya, kerangka gentian karbon pasti akan memberi masalah, tetapi Rolf berjaya mengatasinya dengan menggunakan suspensi hadapan multi-link unik yang merupakan rekaan tersendiri Rolf.

Berat keseluruhan ‘Gentleman’s Racer’ hanya 175kg, seterusnya menghasilkan pengendalian dan prestasi yang tiada bandingannya.

Antara kelengkapan lain ‘Gentleman’s Racer’ adalah termasuk tangki air menghadap belakang, ekzos Hydroform HP Corse ‘Pro Series’, penyerap hentak Öhlins TTX 36 Inline, meter informasi MoTeC C125, tangki minyak berkapasiti 24 liter dan tempat duduk kulit.

‘Gentleman’s Racer’ dibuka untuk jualan pada harga USD165,000 bersamaan RM673,967.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required