Nico Rosberg dan Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team – dengan formula kemenangan, dari litar ke jalan raya

2016-formula-1-abu-dhabi-3

Dia telah berjaya; Nico Rosberg akhirnya dinobatkan sebagai yang terunggul bagi Kejuaraan Formula 1 2016, menjadikan kedudukan tiga sama bagi pasukan Mercedes-AMG PETRONAS F1 di dalam era perlumbaan jentera V6 hibrid kini.

Nico Rosberg naik ke tingkat podium teratas lima kali pada tahun pertama ketika era penggunaan jentera hibrid V6, dan enam kali pada 2015. Tahun ini dia merangkul sembilan kejuaran dan 16 kedudukan podium daripada 21 perlumbaan yang ada untuk merebut gelaran juara; menamatkan tahun yang gemilang untuknya dengan 385 mata kejuaraan – angka terkumpul terbesar seumpamanya yang pernah diraih oleh mana-mana pemandu F1 dalam satu musim.

Tambah menakjubkan, dia mencatatkan 23 kemenangan (kini melebihi Mika Hakkinen, Kimi Raikkonen, Stirling Moss dan Jenson Button) dan semuanya kecuali satu daripada 57 kedudukan podium bersama dengan Mercedes-AMG PETRONAS. Kesetiaan kini membuahkan hasil bagi pemandu berbangsa Jerman berusia 31 tahun itu, yang telah bersama dengan pasukan berkenaan sejak awal lagi.

Sejak bermulanya era jentera hibrid V6 pada 2014 – perubahan peraturan terbesar yang pernah diperkenalkan sepanjang sejarah F1 – pasukan Mercedes-AMG PETRONAS F1 kerap mengungguli saingan. Di antara Nico Rosberg dan Lewis Hamilton, pasukan ini telah berjaya memenangi 53 daripada 61 perlumbaan dalam tempoh tiga musim kebelakangan ini, mengesahkannya sebagai pasukan paling dominan dalam saingan F1 yang pernah disaksikan setakat ini.

Dengan kejayaan yang tidak pernah dicapai oleh mana-mana pasukan ini, ternyata pasukan Mercedes-AMG PETRONAS F1 berada di dalam kelas yang tersendiri. Ia jauh melangkaui persaingan sedia ada; sesuatu yang sangat membanggakan, jika mengambil kira tahap persaingan tinggi serta teknologi maju yang digunakan dalam sukan terbabit.

Dan tentunya, yang menjadi tulang belakang kepada kejayaan yang diraih ini ialah rakan teknikalnya, PETRONAS. Selalunya, sifat glamor sukan ini lebih ke depan dan mengaburi kerja keras yang dilakukan oleh pasukan teknikal di belakang tabir. Terlalu banyak kerja yang perlu dilakukan oleh pasukan teknikal yang terlibat yang terpaksa dikerah sehabis daya dalam setiap perlumbaan.

Sewaktu di awal musim 2014, sudah kedengaran bahawa akan berlaku banyak perubahan dalam kitaran evolusi F1 sendiri, yang dipacu oleh penguatkuasaan perubahan bagi peraturan sedia ada ketika itu. The Silver Arrows muncul sebagai watak utama, memberikan keputusan positif kepada kerja-kerja yang dilakukan di Brixworth (Mercedes-AMG HPP) dan di Villestellone, Itali serta Kuala Lumpur (pasukan teknikal PETRONAS).

Ketika prestasi kekal menjadi pertimbangan utama bagi sesebuah pasukan F1, kekangan yang ketat terutama yang dikenakan pada 2014, memaksa pasukan untuk lebih berhati-hati untuk memastikan sistem janaan kuasa sentiasa tahan dan kukuh. Sudah pasti, yang menerima perhatian utama dalam perkara ini adalah enjin dan kotak gear.

Era di mana enjin 3.0 liter V12 atau V8 kini sudah terkambus di dalam sejarah; kini, pasukan menggunakan enjin yang lebih kecil. Enjin 1.6 liter V6 turbo hibrid – yang sememangnya lebih maju dari aspek teknikal, lebih rumit dan jauh lebih canggih berbanding enjin dengan kapasiti yang sama pada kenderaan lain di atas jalan – lebih mirip kepada enjin yang digunakan pada kenderaan kebanyakan daripada kita – yang juga sangat penting bagi PETRONAS.

Archivnummer: M44328

Cabarannya adalah untuk membekal dan mengawal semua kuasa berkenaan (dalam lingkungan 850 hp) serta tork bergantung kepada pemandu melalui kotak gear dengan cekap dan berkesan. Ini menambah kerumitan bagi tumpuan terhadap komponen-komponen penyumbang lain, dalam kes ini bahan api, minyak pelincir serta minyak gear.

Dengan peraturan yang semakin ketat yang dikenakan terhadap kadar aliran bahan api dan tampungannya ketika perlumbaan, kerja-kerja ke atas pelincir dan minyak-minyak lainnya menjadi lebih kritikal dalam menyumbang kepada peningkatan prestasi; mempengaruhi secara langsung kedua-dua kadar kelajuan dan prestasi masa dalam pusingan sebenar.

Keprihatinan keseluruhannya terletak kepada kebolehpercayaan, PETRONAS mempergiat fokus terhadap aspek endurans dan daya tahan. Sudah tentu peranan yang dimainkan oleh pelincir dan minyak-minyak berkenaan amat penting dalam menyediakan kuasa dan melindungi enjin serta kotak gear dan dengan ini, terlahirlah Fluid Technology SolutionsTM (FTS) – produk-produk superior yang dicipta khas untuk kereta-kereta terpantas di Formula One.

Ini bermaksud PETRONAS perlu mereka dan membangunkan pelincir enjin dan minyak-minyak yang terlibat yang mampu menampung daya yang sangat besar dan yang kerap kali lebih hebat daripada daya graviti dengan beban yang lebih tinggi. Amat wajarlah untuk menyatakan peranan, minyak dan pelincir bagi prestasi kereta begitu penting sekarang berbanding dengan era-era sebelum ini.

Melihat hasilnya kini, ia adalah satu pencapaian yang menakjubkan bagi PETRONAS, membuktikan bakat-bakat yang dimilikinya juga mampu untuk menghasilkan apa yang disebut oleh pasukan Mercedes-AMG PETRONAS F1 sebagai formula kemenangan.

“Permintaan terhadap pelincir dan minyak di dalam F1 sebenarnya adalah hampir sama dengan keperluan kenderaan di jalan raya, begitu juga dengan bahan api,” jelas Pengarah Urusan Mercedes AMG High Performance Powertrains, Andy Cowell. Bagi PETRONAS, pelajaran yang diceduk dari F1 dipindahkan secara terus kepada produk-produk lain bagi kenderaan di atas jalan biasa, seperti bahan api PETRONAS Primax, pelincir PETRONAS Synthium dan minyak PETRONAS Tutela.

Ini dicerminkan melalui penggunaan eksklusif pertama minyak enjin PETRONAS pada model-model Mercedes-AMG seperti A 45, CLA 45 dan GLA 45.

Pendek kata, kepakaran teknikal yang sama yang diberikan terhadap bahan api dan pelincir yang digunakan oleh jentera lumba Nico Rosberg dan Lewis Hamilton yang mengungguli kejuaraan dunia tiga kali berturut-turut, sudah pun dipindahkan di dalam penghasilan bahan api dan pelincir yang ditawarkan kepada pengguna produk-produk PETRONAS di Malaysia.

Memanfaatkan Formula 1 sebagai medan ujiannya, pasukan saintifik PETRONAS menggunakan pendekatan yang sama dalam membangunkan penyelesaian bendalir khas bagi tujuan penggunaan dalam situasi ekstrem dan mendesak hinggalah kepada kejuruteraan minyak melalui teknologi canggih, bagi menghasilkan minyak dan pelincir untuk kegunaan kenderaan di atas jalan raya biasa. Kecenderungan yang sama diterapkan – memaksimumkan kuasa, kecekapan dan daya tahan enjin dan dalam masa sama, mengurangkan penggunaan minyak.

Inilah formulasi kemenangan untuk anda, yang menguasakan pasukan Mercedes-AMG PETRONAS F1 dan Nico Rosberg menuju mercu kejayaan yang penuh makna; dibawakan dari litar terus ke jalan raya untuk dinikmati oleh semua orang. Akhir sekali, semua pihak dapat menikmati manfaatnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required