Ferrari 812 Superfast – enjin baharu 6.5L N/A V12 800 PS, 718 Nm; menjadi model Ferrari paling berkuasa

Ferrari 812 Superfast – enjin baharu 6.5L N/A V12 800 PS, 718 Nm; menjadi model Ferrari paling berkuasa

Ferrari telah memilih pentas Geneva International Motor Show 2017 untuk mempamerkan 812 Superfast, yang disifatkan sebagai model Ferrari paling berkuasa dan terpantas dalam sejarahnya. Jentera baharu ini bukan sahaja menampilkan banyak ciri yang inovatif, bahkan mengimbau kembali sejarah kegemilangan yang tercipta oleh Prancing Horse pada 1947, iaitu 70 tahun yang lalu.

Malah 812 Superfast juga adalah ciptaan era baharu di dalam sejarah 12-silinder Ferrari, seperti mana legasi bagi F12berlinetta dan F12tdf. Ia adalah bagi memberikan pilihan buat pelanggan yang mahukan ledakan kuasa luar biasa serta ekslusiviti, dalam masa yang sama jentera yang mampu dilenjan di jalan raya biasa dan trek perlumbaan.

Jentera prestasi tinggi ini dikuasakan oleh enjin baharu 6.5 liter natural-aspirated V12 yang menghamburkan kuasa sehingga 800 PS (789 hp) pada takat 8,500 rpm dan tork pula 718 Nm pada 7,000 rpm, dengan capaian yang lebih signifikan sebanyak 80% apabila mencecah 3,500 rpm. Sekali gus mempertingkatkan keupayaan pemanduan dan pacuan walau pun pada tahap rev yang rendah.

Tahap prestasi itu mampu dicapai dengan adanya sistem suntikan terus 350 bar buat pertama kalinya bagi sebuah enjin prestasi tinggi dan dipadankan dengan geometri boleh-ubah yang diambil dari konsep asal enjin aspirasi F1. Ia juga dipadankan dengan transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan dengan nisbah gear yang spesifik, digabungkan bersama penukaran gear rendah, sekali gus memberikan respons pendikitan yang lebih tepat.

Ferrari 812 Superfast – enjin baharu 6.5L N/A V12 800 PS, 718 Nm; menjadi model Ferrari paling berkuasa

Hasilnya, 812 ini mampu dipacu dari 0-100 km/j dalam hanya 2.9 saat dan berkeupayaan mencapai kelajuan maksimum sehingga 340 km/j, menjadikannya terlaju dalam barisan model Ferrari yang lain.

Bagi pengendalian yang lebih memberangsangkan, 812 ini turut digandingkan dengan Side Slip Control (SSC) versi 5.0, memberikannya powersliding yang lebih mudah. Selain itu, ia turut menampilkan Virtual Short Wheelbase (PCV) 2.0, iaitu sistem stereng empat-roda yang pertama kali diperkenalkan menerusi F12tdf. Dan buat pertama kalinya juga, Ferrari memperkenalkan stereng kuasa elektrik menerusi 812, berbanding kotak stereng hidraulik.

Bagi memberikan imej yang lebih sepadan dengan prestasi kuasanya, 812 dihadirkan dengan bampar hadapan baharu, yang disambungkan pada corong saluran brek aktif, berhampiran gril sarang lebah. Selain itu, ia turut menampilkan lampu utama LED, serta ekstraktor pemanas di sebelahnya.

Melihat bahagian sisinya pula, ternyata 812 lebih maskulin dengan gerbang roda yang cukup menonjol. Sementara bahagian belakangnya ditampilkan dengan lip spoiler yang turut menyerlahlah lagi gayanya. Malah lampu belakang baharu dengan dua-unit berbanding satu sahaja pada F12, begitu juga dengan bampar baharu yang menampilkkannya lebih agresif. Perubahan lain termasuk membentuk semula penutup enjinnya, nampak lebih bersudut berbanding sebelum ini.

Ferrari 812 Superfast – enjin baharu 6.5L N/A V12 800 PS, 718 Nm; menjadi model Ferrari paling berkuasa

Imej baharu ini turut menyalurkan fungsi aerodinamiknya, ini termasuklah dengan seksyen hadapan pelbagai-fungsi yang disambungkan pada kluster aerodinamik termasuk penutup (flap) aktif di bahagian bawah kerangka hadapan, dan di belakang dengan saluran aerodinamik untuk menambahkan lagi downforce.

Satu lagi daya tarikan yang ada pada 812 ini ialah cat baharu berwarna rosso (merah). Ferrari menggelarkannya Rosso Settanta yang jika diterjemahkan membawa maksud “70 merah” yang menggambarkan ulang tahun ke-70 syarikat ini.

Di dalamnya pula, 812 agak berlainan berbanding F12, dengan papan pemuka yang disemak semula termasuk tampil dengan corong pendingin hawa dan kekemasan baharu. Ia juga didatangkan dengan roda stereng pelbagai-fungsi dan suis gear, iaitu sebagai elemen yang dipertingkatkan. Sementara skrin yang menghadap penumpang pula adalah lebih kurang sama pada GTC4Lusso.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required