Alpine A110 – kuasa 252 PS, saingan Porsche Cayman

Alpine A110 – kuasa 252 PS, saingan Porsche Cayman

Satu tahun selepas pengenalan kenderaan konsep Alpine Vision, model yang kelihatan bersedia untuk produksi pula diperkenalkan di Geneva Motor Show 2017, dikenali sebagai Alpine A110. Kereta dua tempat duduk dan mempunyai enjin yang terletak di tengah ini akan dibina di kilang Alpine di Dieppe, Perancis dan harga yang ditetapkan adalah 58,500 Euro (RM275,197), dengan penghantaran untuk pelanggan di Eropah dijangka juga berlaku pada akhir tahun ini.

Enjin yang akan digunakan pada Alpine A110 telah disahkan, iaitu unit empat silinder 1.8 liter turbo yang dibangunkan oleh perikatan Renault-Nissan. Walaubagaimanapun, salur udara, pengecas turbo, sistem ekzos dan talaan enjin A110 adalah unik untuknya, dan ia membawa kepada kuasa sebanyak 252 PS dan 320 Nm tork. Penggunaan bahan api bercampur dalam kitaran NEDC adalah 6.2 L/100 km, dengan pengeluaran CO2 140 g/km.

Enjin ini dipadankan bersama kotak gear tujuh kelajuan klac berkembar Getrag, dan dipasang dengan nisbah gear spesifik untuknya. Secara standard, berat Alpine A110 hanya 1,080 kg, seterusnya menghasilkan nisbah kuasa dan berat 233 PS per tan, dan masa pecutan 0-100 km/j 4.5 saat. Kelajuan maksimum pula adalah 250 km/j.

Tiga mod pemanduan disediakan pada kereta ini iaitu Road, Sport dan Track, di mana bagi setiap tetapan itu, tindak balas enjin, transmisi, stereng, suspensi, ESC serta paparan meter boleh diubah mengikut kesesuaian.

Bagi memastikan kuasa tersebut dapat dinikmati secara optimum, Alpine A110 menggunakan tetapan suspensi double wishbone di hadapan dan belakang, manakala kuasa membrek datang daripada kit Brembo; cakera 320 mm di depan dan belakang manakala angkup yang digunakan pula adalah empat piston di hadapan dan satu piston di belakang. Rim 18 inci serba ringan dipasang pada keempat-empat bahagian dengan dua di hadapan menggunakan tayar 205/40R18 dan belakang 235/40R18.

Pada bahagian bawah kenderaan terdapat penutup yang rata untuk membantu ciri aerodinamik, bersama diffuser di belakang, yang mana menurut Alpine, membolehkan A110 menggabungkan “seretan rendah bersama tekanan ke bawah yang signifikan.” Salur udara pada bampar hadapan memperbaiki laluan udara sekitar roda hadapan, seterusnya mengurangkan seretan udara. Alpine mendakwa nilai drag coefficient A110 adalah pada 0.32 dan ia antara yang paling rendah dalam segmen kenderaan sports.

Model terhad Première Edition ini boleh didapati dalam warna Alpine Blue, Noir Profond (hitam) atau Blanc Solaire (putih), sementara rim 18 inci padanya akan mendapat warna permata khas Première Edition. Sistem ekzos aktif serba ringan pada kenderaan ini juga menampilkan sistem bunyi Focal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required