Bagaimana quickshifter pada motosikal berfungsi?

Bagaimana quickshifter pada motosikal berfungsi?

Bagi ramai pemilik motosikal, terutama yang menunggang jentera jenis sports, mereka sentiasa mencari cara untuk menjadikan pecutan lebih pantas dan lancar. Antara cara yang cukup popular dan mudah adalah dengan mendapatkan tuil penukar gear jenis quickshifter. Alat ini banyak dijual di pasaran dan pemasangan oleh mekanik profesional tidak akan mengambil masa yang lama.

Tanpa quickshifter, penunggang perlu melakukan sekurang-kurangnya tiga pergerakan iaitu mengawal pendikit, menarik klac dan menarik tuil untuk memasukkan gear, dan setiap satunya mengambil masa beberapa milisaat. Itu baru keadaan normal, belum lagi mengambil kira pelarasan lain seperti menetapkan kedudukan badan sebelum selekoh, memandang apex atau melakukan ‘blip‘.

Quickshifter dapat menjimatkan separuh daripada masa itu, dengan penunggang tidak perlu menarik klac (biasanya untuk menaikkan gear sahaja), dan pada quickshifter yang lebih moden, ia boleh digunakan untuk turun gear dan akan melakukan blip secara automatik. Bagi satu pusingan di dalam litar, setiap milisaat bagi setiap selekoh yang dapat dijimatkan akan menyumbang kepada catatan masa yang lebih pantas.

Jadi, bagaimana quickshifter ini berfungsi? Sudah tentu, paling jelas adalah alat tuil gear itu sendiri dan sebenarnya ia bukan sekadar alat mekanikal, kerana turut mempunyai pengesan elektronik. Apabila anda menarik tuil itu (atau menekan untuk tuil gear jenis lumba) untuk menekan gear, pengesan tersebut akan mengira tekanannya dan input diberikan kepada ECU untuk mengurangkan pemasaan (timing), sekaligus menjadikan penukaran gear lebih lancar. Pelarasan ini jugalah yang menyebabkan bunyi ‘pop’ apabila menukar gear dengan quickshifter.

Ini adalah konsep quickshifter secara asas, dan ia mungkin boleh jadi berbeza untuk pengeluar dan jenama yang berlainan, di mana ada juga yang menggunakan pengesan di dalam transmisi itu sendiri. Selain pelarasan pemasaan (timing) ada juga quickshifter yang menghantar input untuk mengurangkan penyampaian minyak. Bagi motosikal jenis karburetor, pelarasan dibuat terus kepada ignition coil.

Itulah dia quickshifter secara ringkas. Sudah semakin banyak motosikal yang dilengkapi dengan alat ini seperti BMW S1000RR, HP4, Aprilia RSV4, Tuono, serta beberapa model Ducati dan MV Agusta, manakala model-model lain boleh mendapatkannya melalui jenama aksesori terkenal seperti Power Commander, Bazzaz dan pelbagai lagi. Ada kalanya, kepuasan menggunakan quickshifter ini bukan sekadar datang daripada kepantasan penukaran gear itu sahaja, malah juga bunyinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required