Thailand serius ingin menjadi hab kenderaan EV – pelan tindakan dan insentif akan diumum bulan ini

Thailand serius ingin menjadi hab kenderaan EV – pelan tindakan dan insentif akan diumum bulan ini

Setelah berjaya dikenali satu dunia sebagai destinasi untuk pengeluaran trak pikap dan kenderaan kecil, Thailand kini setelah sekian lama melihat pula untuk mempercepatkan lagi pembangunan industri kenderaan mesra alam untuk mengeluarkan kenderaan hibrid, elektrik dan kuasa hidrogen. Perkembangannya semakin positif dan terbaru, Bangkok Post melaporkan bahawa pelan tindakan untuk industri EV dijangka akan dibentangkan bulan ini.

Menurut laporan tersebut, Lembaga Pelaburan Negara (BoI) Thailand akan membincangkan pelan pembangunan EV dalam satu mesyuarat yang diketuai oleh Perdana Menteri Chan-o-cha pada 24 Mac ini.

Kenderaan generasi seterusnya adalah satu daripada 10 industri strategik yang difokuskan oleh Thailand ketika ia cuba untuk berubah kepada ekonomi yang berasaskan teknologi tinggi dan inovasi. Bahagian lain adalah termasuk elektronik pintar; pelancongan perubatan dan kesihatan; agrikultur dan bioteknologi; makanan; robotik untuk industri; lojistik dan penerbangan; minyak bio dan bahan kimia bio; digital dan servis perubatan.

Timbalan Perdana Menteri, Somkid Jatusripitak pula memberitahu bahawa mesyuarat tersebut akan membincangkan perincian pelan 5 dan 10 tahun untuk industri EV. “Kita akan memuktamadkan satu pelan yang akan menjadi garis panduan untuk industri berkaitan, menawarkan garis masa untuk pelan pembangunan EV pula,” kata beliau.

Kerajaan Thailand perlu memulakan langkah dengan menawarkan sesuatu yang menarik kepada pengeluar kenderaan, dan pakej insentif BoI dijangkan akan merangkumi perkara seperti pelepasan cukai korporat selama 15 tahun. Jika pelabur berbelanja untuk R&D, mereka boleh meminta bantuan kewangan daripada kerajaan, yang akan memberi dana persaingan sebanyak 10 bilion baht untuk tujuan tersebut.

Antara sebab kenapa pengeluar kenderaan tidak pergi kepada Thailand untuk melabur dalam pembangunan industri EV adalah permintaan untuk kenderaan tersebut tidak begitu tinggi. Tetapi, Somkid percaya perkara ini akan berubah tidak lama lagi, dengan menjangkakan permintaan kenderaan EV berkembang dalam masa lima tahun lagi kerana harga bahan api yang tidak menentu dan kerisauan orang ramai terhadap alam sekitar.

Thailand serius ingin menjadi hab kenderaan EV – pelan tindakan dan insentif akan diumum bulan ini

“Sekiranya pengeluar kenderaan tidak bertindak sekarang, mereka akan ketinggalan. Pembangunan segmen ini memakan masa, dan lebih cepat, lebih bagus,” kata beliau sambil menambah bahawa BMW yang kini mengeluarkan model plug-in hybrid di Thailand sudah menyatakan rasa berminat untuk membina kemudahan pengeluaran bateri di negara itu. Mercedes-Benz juga sedang mempertimbangkan membina kilang bateri PHEV di sana.

Dalam perkara berasingan, menteri industri Thailand, Uttama Savanayana memberitahu Federation of Thai Industries (FTI) bahawa kerajaan tidak lama lagi akan mengumumkan satu pakej pelaburan baru untuk menyokong pelaburan dalam industri EV. “Rancangan kerajaan adalah untuk menetapkan perbincangan dengan FTI pada bulan April untuk mengumumkan polisi serta sokongan yang akan diberikan oleh kerajaan kepada sektor swasta untuk menggalakkan mereka membuat pelaburan sebenar, terutamanya untuk kenderaan EV,” kata beliau.

Tidak sekadar berpuas hati dengan tahap pengeluaran kenderaan sekarang, Thailand yang digelar sebagai ‘Detroit Timur’ sedang meletakkan persiapan asas untuk masa hadapan. Malaysia juga mempunyai insentif untuk pengeluaran kereta hibrid dan PHEV, tetapi manfaatnya hanya boleh didapati dengan perbincangan terus bersama kerajaan. Sebaliknya di Thailand, pelan tindakan dan kelayakan dinyatakan dengan jelas. Sementara ini adalah telus dan kukuh, pakej yang diberi oleh Malaysia pula dipuji kerana fleksibilitinya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required