Pusat ujian kenderaan baharu Thai siap pada 2018

Pusat ujian kenderaan baharu Thai siap pada 2018

Thailand melangkah setapak lagi dalam industri automotif dengan membuka pusat ujian kenderaan dan tayar pertama di negara tersebut. Dengan mengikut standard antarabangsa, pusat tersebut dijangka bakal beroperasi tahun hadapan, laporan Bangkok Post.

Pusat terbabit akan digunakan untuk tujuan penyelidikan dan pembangunan (R&D) serta pensijilan. Ia adalah sebahagian daripada misi negara tersebut untuk menjadi hab pembuatan bagi produk auto generasi akan datang, ujar menteri industri Uttama Savanayana, yang menambah keseluruhan pusat tersebut akan siap sepenuhnya pada tahun 2019.

Dengan kos pembinaan berjumlah 3.7 bilion baht (RM477 juta) pusat ujian ini terletak di kawasan seluas 197 hektar di daerah Chachoengsao iaitu di bawah Koridor Ekonomi Timur (imej di atas adalah ilustrasi semata-mata).

Selain pengeluar kenderaan, yang mempunyai banyak hab serantau di negara berkenaan, projek ini juga memberikan manfaat buat syarikat tayar sekaligus pasti melonjakkan permintaan terhadap getah. Menurut laporan, sebanyak 70% pengeluaran getah diserapkan kepada industri pembuatan tayar. Uttama berkata, pusat ujian ini juga bakal menjadi pertama seumpamanya dengan standard antarabangsa di Thailand, yang turut diterima pakai oleh kebanyakan pengeluar kenderaan di US, Eropah dan Jepun.

Somchai Hanhiran, setiausaha tetap industri, pula berkata, fasa pertama pusat ujian ini, yang meliputi 1.4 km trek, dijangka siap sepenuhnya menjelang pertengahan 2018.

Manakala bagi fasa kedua pula, Thailand merancang untuk membina lima lapangan ujian kecil untuk beberapa jenis produk automotif, tayar dan peralatan yang berkenaan. Kementerian berkenaan turut memohon dana bantuan daripada kerajaan bagi pembinaan fasa kedua, yang dijangka bermula pada tahun 2018.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required