Porsche Panamera 2017 – semakin hampir tiba di M’sia

Porsche Panamera 2017 – semakin hampir tiba di M’sia

Porsche Panamera 2017, yang merupakan generasi kedua bagi model coupe empat pintu itu akan tiba di Malaysia tidak lama lagi dan Porsche Centre Malaysia telah mengeluarkan beberapa gambar teaser dalam laman Facebook mereka.

Barisan varian yang akan ditawarkan masih belum diumumkan, tetapi secara global, model ini diperkenalkan dalam tiga variasi iaitu Panamera Turbo, Panamera 4S dan Panamera 4S Diesel. Ketiga-tiganya dilengkapi dengan sistem pacuan empat roda tetap dan kotak gear automatik klac berkembar lapan kelajuan. Kotak gear sebegitu adalah pertama kali digunakan pada model Panamera diesel.

Pada Panamera Turbo, terdapat satu sistem yang digelar sebagai cylinder deactivation, yang boleh menghentikan operasi empat daripada lapan silinder yang ada bergantung kepada tekanan di pedal minyak dan ini adalah pertama kali ia digunakan oleh Porsche. Panamera Turbo menggunakan enjin 4.0 liter bi-turbo V8 yang berkemampuan 550 PS dan 770 Nm tork, dan ia lebih jimat bahan api sebanyak 30%. Masa pecutan yang dicatat adalah 3.8 saat untuk 0-100 km/j (3.6 saat dengan pakej Sport Chrono) dan 306 km/j laju maksimum.

Panamera 4S pula menggunakan enjin V6 2.9 liter bi-turbo, berkuasa 440 PS dan 550 Nm, membolehkan ia memecut 0-100 km/j dalam masa 4.4 saat (4.2 saat dengan pakej Sport Chrono) dan 289 km/j laju maksimum. Model ketiga, iaitu Panamera 4S Diesel datang dengan enjin 4.0 liter bi-turbo V8, dan ia boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 4.5 saat (4.3 saat dengan pakej Sport Chrono) dan mencecah kelajuan maksimum 285 km/j.

Pada bahagian casis, sistem stereng gandar belakang disediakan sebagai pilihan tambahan, manakala tugas suspensi dijalankan oleh unit udara adaptif dengan sistem Porsche Active Suspension Management (kawalan serapan elektronik). Turut dilengkapkan pada Panamera 2017 adalah Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), active roll stabilisation dan tetapan stereng elektromekanikal baru.

Persembahan pada bahagian dalaman turut dipertingkatkan, dan selain dari suasana mewah dan perlalatan yang dipertingkat (opsyen termasuk bumbung panaromik boleh buka, tempat duduk dengan pengurut badan, lampu suasana dan sistem bunyi 3D dari Brumester), ia turut dilengkapi dengan sistem digital yang banyak.

Porsche Panamera 2017 – semakin hampir tiba di M’sia

Porsche Advanced Cockpit seperti yang terdapat pada model 918 Spyder turut diterapkan pada Panamera dengan perincian yang lebih tinggi. Porsche mengatakan walaupun tahap sistem komunikasi, keselesaan dan bantuan yang lebih canggih, fungsi yang berbeza dapat digunakan dengan lebih jelas dan mudah.

Permukaan panel dan paparan interaktif baharu menampilkan ciri permukaan sensitif-sentuh menggantikan instrumen dengan suis kawalan konvensional. Panel kawalan baharu pada konsol tengah berkenaan membolehkan pengguna mengawal pelbagai fungsi dan liang penghawa dingin juga boleh dilaras secara elektronik dengan pengalih sensitif-sentuh.

Untuk paparan instrumen pula, ia menampilkan paparan 7-inci yang di tempatkan terus di hadapan pemandu untuk ergonomik yang ideal. Takometer (masih lagi analog) yang diletakkan diantara dua paparan tadi dikatakan direka diinspirasikan dari model 356 A 1955.

Harga pasaran model baru ini masih belum diketahui, tetapi bagi Panamera generasi sebelumnya, ia dijual pada harga dari RM740k untuk model diesel yang asas hinggalah RM1.2 juta untuk model Turbo.

GALERI: Porsche Panamera 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required