Spesifikasi dan harga Hyundai Elantra 2017 untuk pasaran M’sia didedahkan – 3 varian, bermula RM120k

Spesifikasi dan harga Hyundai Elantra 2017 untuk pasaran M’sia didedahkan – 3 varian, bermula RM120k

Klik untuk besarkan

Sebelum pelancaran rasminya di Malaysia pada hujung minggu ini, pengedar-pengedar Hyundai kini telah mula mengedarkan brosur dengan spesifikasi lengkap untuk Hyundai Elantra 2017. Sedan segmen-C ini nampaknya bakal dipasarkan di Malaysia dalam tiga varian iaitu 2.0 Executive, 2.0 Dynamic, dan juga versi paling sporty 1.6 Turbo.

Disamping spesifikasi lengkap berkenaan, harga tentatif untuk Elantra generasi baharu ini turut didedahkan di mana model asas 2.0 Executive dijual pada harga RM119,899, RM124,237 untuk varian pertengahan 2.0 Dynamic, manakala varian tertinggi 1.6 Turbo dijual pada harga RM135,404. Semua harga yang dinyatakan adalah harga atas jalan dengan insuran.

Untuk model 2.0 liter, ia dijana enjin Nu MPI empat silinder menghasilkan kuasa 152 PS pada takat 6,200 rpm dan tork maksima 192 Nm pada takat 4,000 rpm. Ia digandingkan bersama transmisi automatik enam-kelajuan, memacu roda hadapan.

Bagi model suapan pengecas turbo pula, ia diberikan enjin 1.6 liter Gamma T-GDI empat silinder menjana 204 PS pada takat 6,000 rpm dan tork maksima 265 Nm bermula pada 1,500 hingga 4,500 rpm. Enjin berkenaan juga diberikan transmisi lebih sporty iaitu kotak gear klac berkembar tujuh-kelajuan automatik.

Kedua-dua versi janakuasa ini juga hadir dengan sistem suspensi berlainan dimana model 2.0 liter NA diberikan sistem torsion beam pada bahagian belakang, manakala untuk versi 1.6 Turbo pula diberikan suspensi belakang lebih jitu dari jenis multilink.

Varian Executive dan Dynamic 2.0 liter menampilkan ciri-ciri yang hampir sama – hanya kit badan dan lampu nyalaan siang LED bina dalam untuk membezakan varian asas dan pertengahan berkenaan. Ciri lain yang diberikan standard untuk kedua-dua varian ini termasuk lampu hadapan halogen projektor automatik, lampu kedudukan LED, lampu kabus hadapan (hanya untuk Executive) dan juga rim aloi 17-inci.

Spesifikasi dan harga Hyundai Elantra 2017 untuk pasaran M’sia didedahkan – 3 varian, bermula RM120k

Model-model 2.0 liter ini juga diberikan sistem kunci pintar dengan butang penghidup enjin, upholsteri sued dan kulit, cermin pandang belakang anti-silau automatik, pendingin hawa manual, penderia parkir depan dan belakang, sistem infotaimen dengan skrin sesentuh tujuh-inci bersama Apple Carplay dan Android Auto, kamera undur, dan juga bukaan penutup but belakang tanpa sentuhan tangan.

Untuk model Turbo pula, ia diberikan penampilan lebih agresif dengan rekaan berlainan pada bampar hadapan dan belakang, skirt sisi lebih labuh dan juga tip ekzos berkembar. Pada bahagian dalaman, ia diberikan roda stereng rata di bawah yang sama seperti Ioniq (tetapi dengan jalur merah di bahagian bawah), kemasan-kemasan gentian karbon palsu pada papan pemuka, serta upholsteri hitam-merah pada panel pintu dan juga tempat duduk.

Selain itu, varian tertinggi ini turut diberikan lampu hadapan xenon, lampu nyalaan siang LED, pengelap cermin automatik, pendingin hawa automatik dua-zon dan juga pedal penukar gear pada roda stereng.

Walau bagaimanapun, kesemua tiga varian menerima ciri keselamatan yang sama terdiri dari enam beg udara, sistem brek ABS dengan EBD dan bantuan brek, kawalan stabiliti elektronik, bantuan mula mendaki dan juga sistem pemantau tekanan angin tayar. Untuk model tertinggi, ia turut ditambah dengan sistem pemantau titik buta dan juga amaran lintasan trafik belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required